Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1055 ggr
Johanna_L
0

Katt och/eller hund + gerbil?

Vi har köpt ett akvarium och ska bygga ett lock till det, förmodligen med nät. Vi har två snälla innekatter och en liten hund, och får hem våra gerbiler på söndag.

Hur gör ni som har katt och/eller hund, tillåter ni de stora djuren att sitta och titta på gerbilerna? Blir inte gerbilerna stressade om det t.ex. sitter katter på buren?

[bimbim]
0

Mina var lika nyfikna som katten,så de är inga problem. Hade lite problem med hunden som gärna villhoppa upp mot buren men jag såg till att ha tydliga gränser genom att ställa akvariet i ett rum där hunden inte varoch sen när hunden bjöds in i rummet så tillät jag den inte att komma nära buren. Så nu är allt lugnt för mig..=) Se till att ha ett lock som tål att katterna sitter på det bara.

jule
0

Och se till att katterna inte kan få av locket

[bimbim]
0

min lyckades en gång, han ramlade ner i buren. Men råttorna varblixtsnabba attgömma sig och katten fattade inte vad som hände så han stod bara där, chockad..=P  Men jag var självklart snabb att fiska upp honom och satte på locket mer ordentligt efter det.

Johanna_L
0

Hunden är ju lättare att uppfostra än kattena, och dessutom når han inte upp till bordet där vi ska ha dem. Jag tror att vi gör så de första dagarna i alla fall, att vi sätter in akvariet i köket när vi inte är hemma och stänger dörren dit, så får de lite lugn och ro i början.

[bimbim]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Se bara till att de harburkar och grottor att gömma sig i tror jaginte det är ngra problem,mina är iaf väldigt coola när det gäller andra djur.=)

Zaphix
0

Min hund är livrädd för mössen sedan hamstern jag hade bet honom i nosen, så jag har inga problem. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Johanna_L
0

Tack för svaren! Jag har köpt ett hus och en tunnel åt dem, plus att de får ha massor av spån att gömma sig i. Jag är glad att vi bor i en trea och inte en etta som vi gjorde innan, för här är massa dörrar att stänga :-)

Chimney
0

Min katt sitter ofta på akvariumet och tittar, men hon vågar inte ta dom. locket ramlade av en gång och katten blev livrädd och vågade inte gå nära på hela kvällen =P

Har du gallerbur och en katt som lärt sig jaga är det dock värre, då är katten på hela tiden, och din gerbil lär förlora svansen.

Min hund tittar inte ens åt deras håll, men kompisens jakthund försöker bryta sig in i akvariumet :/