Goda råd är välbehövda
Det kan inte vara sant. Min älskade blivande avels hona Linn har dött med symom med diarre, uttorkning, kraftlös och mager. Hon dog stilla i mina händer. Jag har givitvis tänk skicka henne på obduktion men vill höra hur man säkert skickar iväg henne utan hon tinar upp(från malmö till stockholm).
Andleningen till sjukdom var en tjuvparning som föddes för en vecka där en föddes som hade ett fel. Jag var tvungen fara iväg och den var "borttagen" nästa dag. Dock var jag borta i 4 dagar och det fanns kvar liten del av den ungen som då smittat dem i värmen. Känner stor skuld till det, då jag visste att den antagligen inte kunde överlöva men kunde inte ta bort den själv.
Nu till största problemet burkompisen med ungar har nu visat tecken på lite diarre men stadiet är väldigt tidigt och hon är pigg och har bra hull än. Jag vill kunna rädda mina kvarstående djur men kan inte vända mig till våran vetrinärpratik, då inte av ont med pengar utan deras brist på kompetens.
Alltså är det hona med fem ungar och en ung hona som har sitt liv på skör tråd. Och det är säkert en tidsfråga innan alla dör en efter en.

Usch va hemskt. Men jag vet ine vad du kan göra.. Fast har du städat buren och sett till att det inte finns några som helst rester? Kanske ge dem gurka och vattenskålar så de inte blir uttorkade.
för diarré kan du prova zoolac (finns på välsorterade zooaffärer). ge en liten klick i munnen 2-3 gånger dagligen.
Får du inte fatt i det kan du prova Trevis (finns på apotek). ge 1/4 kapsel upplöst i vatten morgon och kväll.
Dosering gäller per 100 g gerbil.
Glöm inte att hålla gerbilerna varma och se till att de får i sig energi och vätska. Hoppas det ordnar sig!
(jag förutsätter att du städat buren noga då det annars finns bakterier kvar)
hoppas för guds skull att du inte fått in tyzzers! 

Givitvis har jag städat buren grundligt.. och tänker göra det ofta nu så länge någon har sytom.
ska kolla det där i morgon. jag hade ju stödmatat Linn sedan igå men värmen tog på henne när jag var tvungen lämna henne från skolan.
Men jag är välldigt orligt för ungarna en sjuk mamma med ungar på en vecka. det låter inte bra i mina öron
Om det är tyzzers kommer det att synas på obdutionen. Men det är ändå välldigt ovanligt. Men jag får se. Skulle det visa sig vara så kommer många drtiska återgärder göras.
jag vet inte vad som kan utlösa tyzzers, men som du säger så borde det ju synas på obduktionen.