Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1160 ggr
Johanna_L
0

Vilken sorts sand?

Av det jag har läst på nätet om gerbiler, så står det att man ska använda "chinchilla-sand" till deras sandbad. Hur ser den ut? Finns det i de flesta djuraffärer? Jag har haft marsvin och hamstrar innan, och till dem (som toalett) hade jag vanlig fin fågelsand från typ Ica. Någon som har en länk eller bild på hur chinchillasanden ser ut? Cool

sasha-
0

Den bruakr finnas i vanliga djuraffärer tror jag, och den är väldigt småkornig. Fråga på affären så kan de säkert visa den:-)

[bimbim]
0

Har tyvärr ingen bild, men en bra beskrivning är att den ska vara så fin att den nästan är som damm. Finns olika grovhet på den sand som kallas chincilla-sand och den bästa är som sagt den fina. Det viktiga är att sanden inte innehåller snäckskal eller liknande som ofta fågelsand gör. Är iaf vad jag har hört och går efter..=) Hoppas det var till ngn hjälp!

[Katteeen]
0

Det finns oftast i de flesta djuraffärer, det är en ytterst finkornig sand (nästan som damm), som jag inte kan rekommendera att spilla ut på golvet =P

[Tassy]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer en bild

http://www.gerbiler.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=d13a01cb-b26b-47cc-8fa8-5acf4922b2d6&Filename=P1020632.JPG

Johanna_L
0

Tack så mycket! Har flera djuraffärer jättenära så någon borde ju ha i alla fall :-)

Solaika
0

Jag köper biltemas finaste blästersand. MYCKET billigare än chillasanden och fungerar utmärkt. Ser ut som sanden på bilden måste jag säga =) 25kg för 50:- till skillnad från chillasanden som brukar kosta runt 40:-/kilot

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

isafisa
0

Köper samma som Solaika :)  Funkar jätte bra och man behöver inte snåla :)

Solaika
0

Precis! Vi hade till o med näst största storleken på Samla som sandlåda ett tag. Vi har ju två busar som envisas med att inte riktigt bli kompisar. O för att dom ska få bada så fick dom kuta däri en stund ett par gånger om dagen. Det gick säkert åt 2-3 liter sand per gång man bytte i den =)

Does it become a walk?

/Ida

Johanna_L
0

Solaika: Vad mysigt det låter för dem! Ja, vi har ingen bil så jag får se om jag kan lura med någon kompis dit och köpa en stor säck någon gång, annars får det nog bli sån djuraffärs-sand ett tag. Tack för tipsen!

Solaika
0

#9 Lyckas du så passa på att köpa ett par säckar på en gång. Sanden blir ju inte dålig. Vi har inget biltema här i stan så vi passar ofta på när vi är i en stad där det finns. En säck räcker normalt MINST 1 månad.. o då byter jag ut 4-5 dl varje dag ungefär =)

Does it become a walk?

/Ida

emmsaaan
0

Jag måste åka 3 mil för att köpa min sand…