Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: beteende-temperament
Läst 1963 ggr
Solaika
0

Har ni sett nåt liknande?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nina har nån grej vid sitt öra. Hon verkar inte bekymrad av den, reagerar inte när man pillar där. Normalt sett så är den lika rosa som resten av hennes öra. Men nu när jag tog upp henne så va det lite blodigt på den o ner en liten bit på kinden på henne. Förmodligen har hon kliat på den.

Har ni sett nåt liknande nån gång? Jag är ju livrädd för att det ska vara nåt som gör att vi måste ta bort vår lilla prinsessa. Hon är pigg o glad o äter o dricker som en minihäst ;-) Gräver o gnager massor.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

wolfgirl82
0

Jag skulle nog ta kontakt med en kunnig veterinär som vet nått om gerbiler.

Kan i värsta fall vara en liten tumör som sitter där som inte har börjat växa ännu och att hon har kliat sönder den. Men behöveri nte vara det. Mitt råd är iaf att ta kontakt med en veterinär som vet vad en gerbil är förnått!

Lycka till!!

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Solaika
0

Det finns ju inga såna i den här stan.. När Jonatan behövde veterinär så fick vi åka till Strömsholm..

Jag tänkte börja med att prata med EmmaJo eftersom det är henne Nina kommer ifrån.. o grejen fanns där när vi hämtade henne.

Vad kan man göra om det är en tumör? Kan man ta bort den utan att det påverkar henne för mycket?

Does it become a walk?

/Ida

tjoffsa
0

det kanske är så att hon haft ett litet sår där..som har blitit en liten böld av..kanske infekterad så det kanske behövs antibiotika.

Solaika
0

Hm.. fast det ser inte infekterat ut.. När hon inte har kliat på det å har det samma rosa färg som örat. Den är lixom knottrig på nåt vis.. Svårt o beskriva..

Varför ska det vara så svårt för veterinärer o kunna saker om gerbiler!?

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

kan vara skabb eller svamp hon har om det inte är en böld/tumör.

Du bör snarast ta henne till veterinär innan det kanske blir obotligt. :(

Solaika
0

Men usch.. sluta skrämmas :'( Ska försöka hitta nån veterinär som kan nåt om gerbiler som inte ligger allt för långt bort.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

Förlåt, vet dock av egen erfarenhet att det går fort med såhär små :(

Här hemma håller vi tassar och tummar för lilla Nina

Solaika
0

Hon hade det ju när vi hämtade henne.. Dumt att klockan är så mycket.. får nog ta o ringa Emma imorn o höra om hon vet hur länge hon har haft det.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

Om jag känner Emma rätt så har Nina inte haft symptom hos henne, hon omplacerar inte djur som hon vet är sjuka :)

[Tassy]
0

Har hon huvudet på sned?

När jag nu kikat på bilden noga tycker jag mig se papillom, det är ett vårtvirus, isåfall kan vetten plocka bort det. :)

Solaika
0

Pluppen fanns där när vi hämtade henne. Hon visar inte några som helst besvär av den.. hon är precis som vanligt. Beter sig på samma sätt som dom andra tre. Det är ingen jättestorgrej. Vårtvirus låter lagom lindrigt. Vi hoppas på det eller inget att bry sig om alls!

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På den här bilden syns pluppen lite när den ser ut som vanligt så att säga.. Om ni sparar bilden o zoomar så ser man den ganska bra.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

Tycker fortfarande det ser ut som papillom :)

Solaika
0

Det låter bra.. vi ska få det kollat imorn iaf. Bara o hoppas att dom verkligen kan nåt nu o inte bara sa i telefon att dom kan. Men hon visste iaf vad gerbil va för nåt o hon va bara sköterska som jag pratade med.. När vi fick ta bort Jonatan så pratade jag med en tjej som typ bara visste att det va ökenråttor o gnagare..:/ men det va inte samma ställe, så jag är hoppfull =)

Does it become a walk?

/Ida

sasha-
0

Ok:-/ Vart bor du?

Solaika
0

Eskilstuna..

Does it become a walk?

/Ida

sasha-
0

Jaha.. Trodde du bodde här runt mig och Emma nånstans:/ Här har vi ju marhagens som vet mer än alla andra veterinärer om gerbiler.

Solaika
0

Näe.. tyvärr.. det hade ju varit kanon.

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Ninas öra kunde veterinären inte riktigt säga något om. Försökte ta bild för att skicka till nån som va mer kunnig men Nina tyckte inte alls att hon skulle vara stilla så det gick inte. Men jag har ju bilder så jag ska maila dem till henne. Hon trodde att det va papillom eller melanom. Vi hoppas såklart på det första!

Sen får vi se hur vi gör med operation.. hon är ju liten och gammal så det är ju ganska riskfyllt att söva.

Does it become a walk?

/Ida