Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 2934 ggr
Solaika
2008-05-04 01:37
0

Ögoninflammation?

Kan gerbiler få ögoninflammation precis som människor?

Ingen av oss har något sådant så det skulle isf inte komma från oss. Vid lunch idag upptäckte sambon att Casper hade sitt ena öga stängt. Det såg inte svullet eller rinnigt ut utan bara gick inte att öppna. Tog ljummet vatten på en mjuk papperstuss o torkade försiktigt till han kunde öppna det igen.
Ett par timmar senare va en del av det andra ögat likadant, bara halva dock. Så jag gjorde samma sak där med ljummet vatten. Föga populärt men det fungerar ju iaf.

Har tittat till honom titt som tätt sen dess men nu ser allt bra ut. Har tvättat ur hans ögon en gång till för säkerhetsskull. Det är inte alls svullet eller geggigt på nåt sätt så vi kan inte alls förstå varför det blir sådär.

Om det skulle vara en ögoninflammation, hur behandlar man den? Så som jag gjort, eller behövs det antibiotika? Han är inte allmänpåverkad alls. Nina tvättar honom i ansiktet titt som tätt när dom gosar genom gallret men hon har, vad jag har sett, aldrig varit på ögonen. O även om hon skulle varit det.. kan det i så fall verkligen klibba ihop ögonen på det viset?

Långt blev det.. tankar och/eller råd?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
2008-05-04 01:46
0

jo de kan få ögoninflammation.

Ta till vetten, medicin som t.ex. chloromycetin eller ciloxan kan behövas för att få bukt på det hela.

Solaika
2008-05-04 01:53
0

Kan det vara det trots att det inte alls ser geggigt eller svullet ut? Han ser precis ut som vanligt, förutom att det fastnade ihop en gång på vardera ögat..

Vi ska leta på en veterinär som kan nåt om gerbiler för att ta dit Nina o hennes grej i örat.. så då får Casper hänga på han oxå. Hoppas det bara va nåt tillfälligt. Stackars lillplutten

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
2008-05-04 02:12
0

du kan prova att tvätta med koksaltlösning, såna där engångsögontvättar som finns på apoteket. kan vara skräp i ögat eller så, typ damm från ströet.

Chimney
2008-05-04 02:17
0

men vad du har otur emd dina djur ida :/

[Tassy]
2008-05-04 02:21
0

#4 jo verkligen, stackars solaika :(

Silverpumans
2008-05-04 02:50
0

tvätta med koksalt. har han inget skit i ögat så finns det ju faktiskt de gerbiler som kan vara allergiska mot både det ena och det andra och det kan sätta sig i ögonen. För att det ska vara en inflammation måste det alltid vara varmt och svullet.

Solaika
2008-05-04 10:06
0

#3 Sånt har jag hemma så det ska jag göra senare. Ögonen ser fortfarande fina ut idag så jag är inte så orolig.

#6 Det är det jag tycker oxå. O han är inte svullen eller nånting.

#4,5 Ja, men det är ju mest synd om dom.

Nina är jag lite bekymrad för igen.. Grejen i örat ser ut som vanligt igen. Däremot är hon lite snorig o nu på morgonen när vi höll o varsin o lät dem nosa på varandra så tyckte jag att hon klickade. Men hon gör det inte hela tiden o verkar inte hänging alls. Men imorn ska jag jaga reda på vilken veterinär man ska gå till som kan lite o så ska vi åka med dem båda två på tisdag så dom blir uppkollade. Vill ju att dom ska må bra mina små hjärtegryn

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
2008-05-04 20:03
0

Forsätter på den här tråden trots att det inte handlar om riktigt samma sak. Samma gerbil dock..

Nina har varit lite snorig och är fortfarande (jag hoppas det är snor iaf, har för mig jag har läst att det är rött?) Hon är inte alls allmänpåverkad dock. Det kan pipa till lite när hon andas. Rädd att det är en lunginflammation eller nåt sånt. Hon ska iaf kollas upp!

Nu upptäckte jag att Casper oxå är snorig om nosen. Inte heller han är allmänpåverkad. Tycker inte det låter nåt märkligt om honom. Vi är inte förkylda så jag förstår inte vad det kan komma ifrån.. Men hur som helst, kan Nina ha smittat honom? Dom nosgosar ju genom gallret ofta. Eller kan det bero på just det att dom båda gnager en del på gallret? Kan dom bli snoriga av det? Jag hoppas verkligen att dom tänker bli kompisar snart för jag ser ju att det börjar bli lite skavt på ovansidan av nosen på dom båda två. Vill inte ha dem delade mer.

Uppfattade ni mina funderingar? Jag ser att jag är ganska bra på att babbla..=)

Does it become a walk?

/Ida

tjiggit
2008-05-04 23:58
0

Jag tycker du skall ta dem till veterinär, det skall inte pipa när en frisk gerbil andas. Det kan vara luftvägsinfektion som du skriver, då är det viktigt att gerbilen får vård snarast!

Solaika
2008-05-05 00:03
0

Ja.. jag ska leta rätt på en veterinär imorn. Tyvärr kan inte distriktsveterinärerna nåt om gerbiler.. så jag måste hitta nån annan.

Dom äter o dricker iaf jättebra o är som sagt inte alls allmänpåverkade. Men jag ska absolut se till att ta dem till en veterinär.

Om man inte hittar nån som kan jättemycket.. vad kan man be dem om? Alltså, namn på antibiotika eller nåt sånt.. vet att man inte ska behandla med sånt i onödan.. men det kan väl inte vara lika illa med resistens hos gerbiler som människor? Hellre en gång för mycket tänker jag.. om det nu inte finns nån här i stan som kan nåt menar jag..

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
2008-05-05 00:07
0

luftvägsinfektion kan ge kletiga ögon som symptom.

tjiggit
2008-05-05 00:31
0

Vart bor du? Sanna Hestad är jätteduktig på gerbiler. Hon finns i Stockholm. Kontaktuppgifter finner du på www.gerbilclub.com under fliken länkar, hon står under "veterinärer". Det är väldigt viktigt att gerbilen kommer till veterinär snarast. Luftvägsinfektion på så här små djur är allvarligt.

Solaika
2008-05-05 01:43
0

Bor i Eskilstuna. Sthlm är för långt bort. I värsta fall får jag åka till Strömsholm. Jag SKA ta dem båda till veterinär så fort det går imorn.

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
2008-05-05 10:56
0

#11 Det va Caspers ögon som hade klibbat ihop o dom va inte ens kletiga utan bara satt ihop av nån anledning. Sen upptäckte jag igår att han va lite snorig oxå.

Nina har varit snorig ett tag o nu är hon lite rosslig. Men jag ska leta rätt på en veterinär idag.

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
2008-05-05 13:43
0

Har fått tid imorn. Båda två är pigga och äter o dricker bra. Vi håller naturligtvis ögonen stenhårt på dem. Blir det nåt åker vi såklart akut.

Hon piper inte i luftrören när hon andas föresten.. utan det visslar som lite när hon nosar. Som att det skulle sitta nån liten kråka ivägen eller nåt.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
2008-05-05 15:37
0

#15 aha, kan ju vara vanlig förkylning trots allt av någon anledning, har själv 2 förkylda här hemma.

Min ena hane har alltid fått ett visslande läte när han har vädrat efter något. han har även smaskat med munnen en del, en riktig pratkvarn är han, men frisk som en nötkärna Flört

Solaika
2008-05-05 17:36
0

#16 Jo, jag hoppas verkligen att det inte är något värre än så. Men vi ska ändå kolla upp dem. Dom ska ju titta på pluppen Nina har i örat i vilket fall så då kan vi lika gärna kolla upp båda två.

Va sött med en pratkvarn ;-)

Nån som har något tips på vad man kan göra för förkylda gerbiler? För att det inte ska bli någon luftvägsinfektion av det. För snoriga är dom ju så åtminstone förkylda lär dom vara.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
2008-05-05 17:43
0

grunden för vård av sjuka gerbiler är värme, energi och vätska.

t.ex. kan du sätta en lampa i ena hörnet av buren, men se till så gerbilerna kan välja att dra sit till en svalare plats. håll koll så de dricker ordentligt och att det finns mat lättillgängligt för dem. Så klart ska buren vara skyddad emot drag. jag vet en del kokar te och häver i en skvätt honung till sina gerbiler, det har jag dock ingen erfarenhet av.

Solaika
2008-05-05 17:56
0

Dom har gott om papper o grejer att boa med. Mat äter dom utan problem. Skämmer bort dem lite med nötter o frön som jag vet att dom älskar. Tycker det känns bättre att dom äter det dom gillar än inte alls. Men dom äter av vanliga maten oxå. Vatten dricker dom som vanligt o dom har alltid fräscht vatten.

Det med lampa blir lite svårt eftersom dom sitter i delad bur. Dom har mao inte så mycket plats alls. Men det kanske är en bra idé att dra fram buren i solen en stund på eftermiddan. Inomhus såklart. Drag får dom inte alls på sig, dom står i ett hörn som är välskyddat.

Te? Då ska det vara sånt där roibos utan koffein va?

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
2008-05-05 18:00
0

att ställa buren direkt i solen skulle jag avråda ifrån då det snabbt blir alldeles för varmt i den :/

Rooibos fungerar utmärkt, inget tein (koffein) och ingen garvsyra :)

Solaika
2008-05-05 18:05
0

Då låter jag bli med det. Den får stå kvar bakom gardinen. Vardagsrummet blir iofs rätt varmt rent allmänt på eftermiddagarna så det går nog ingen nöd på dem så.

Har inget te alls hemma, får tvinga in gubben på affären när han är på väg hem från jobbet sen.

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
2008-05-06 16:52
0

Nu har vi varit hos veterinär. Casper visade naturligtvis inga symptom alls. Så honom är det nog ingen fara med. Lungor och hjärta lät bra på honom.
Nina är ju norig o dan.. men det lät jättebra på hjärta o lungor på henne oxå. Vi har fått antibiotika till dem ändå, för säkerhets skull.

Does it become a walk?

/Ida