Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 496 ggr
annzo81
2008-05-05 01:17
0

Råd önskas!!

Hej!

Jag har tre stycken underbara gerbilkillar som jag haft i ett år och de har alltid bott tillsammans. Nu är det så att den lite äldre, James, har de sista veckorna mobbat den minsta, Robin, genom att jaga honom runt i terrariet. Det har dock inte varit allvarliga än så men…I förrgår hörde jag att det var ett förskräckligt väsen från terrariet där de bor och gick in för att titta. James och mitten killen, Casper, höll då på att bita varandra sönder och samman. Vi särade på dem och flyttade james till en egen bur och trots blodsutgjutelsen så verkar båda vara helt ok, såren är minimala och de äter och springer som vanligt.

Det jag inte fattar är varför de plötsligt flyger på varandra efter ett år ihop, har ju haft gerbiler förut men aldrig varit med om det här beteendet efter så lång tid? De har bott stort 140 * 50 så det är ju inte själva ytan som varit för liten.

Sen undrar jag om någon har tips på hur man löser boende situationen bäst framöver? Jag förstår ju att det inte är så troligt att någonsin sätta ihop dem igen men james mår ju inte bra av att vara själv heller. Vad gör man, provar med en ny yngre hane?

[bimbim]
2008-05-05 01:53
0

Som tur är är det hanar och de brukar gå bra att sätta ihop med en yngre hane. Enda anledningen jag kan komma på till deras beteende är att någon av dem utmanade rangordningen i gruppen. Vad tråkigt när de  fungerat sålänge..=(

tjiggit
2008-05-05 22:18
0

Du har gjort sätt som plockat ut den som vart på de andra två från buren. Ofta görs felet att man plockar ut den med mest sår, men den har ju bara råkat vara ivägen och mobbad av någon av de andra.

Du kan inte sätta tillbaka James till gruppen igen. Har de bråkat så blodvite uppstår funkar det inte. Det du får göra är att ge James en ny kompis i en icke-könsmogen liten hane. Ta hjälp av en uppfödare för att introducera lillkillen med James på bästa sätt. Närmaste uppfödare hittar du genom bebisar@gerbilclub.com

Lycka till!