Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1088 ggr
Zaphix
0

Gräver över maten.

Jag blir tokig på mina små muspojkar. Dom gräver över matskålen hela tiden, får gå dit stup i kvarten för att gräva upp maten åt de små djuren.

De gör samma sak med skålen med sand. 

Vad ska jag göra?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

sasha-
0

Hehe så gör mina med. Man kan ha mat och sandskålen på nån liten träbyggnad, Så att det ser ut såhär;  TT . Sen ställer man skålarna uppepå x)

OttoT
0

jag har byggt upp en liten stabil plattform av tegelsten att ha sand/matskålar på, på så sätt slipas även klorna ner när dom gräver på dom.

Eazyy
0

Hehe det gör mina med x)
Jag har likadant som #1.

vekan
0

Jo. Det händer för mig med. Jag tror jag blir galen. Detsamma med vattenskålen. Har jag den på 'trästubben' som finns i buren puttar dem ner skålarna till och med den tunga keramikskålen med maten. Tröttsamt… några tips? :-P

sasha-
0

Mm, vattenflaska. Hänger flaskan på akvariets kant.

isafisa
0

#5 smart :) 

Jag har min vattenflaska hängande i gallertaket och sen sprider jag bara ut maten i spånet, fungerar utmärkt. Sanden är dock ett evigt problem…….

Solaika
0

Maten har jag står på en träpall.. och vattenflaskan sitter så högt så dom bara når den om dom sitter på pallen. Visst hamnar det spån där ibland när dom gräver o sprätter hejvilt.. Men inte mer än att jag kan sopa ner det lite snabbt.
Sandskålen.. det beror helt på vart jag ställer den.. I ett hörn grävs den ner HELA tiden.. ett annat hörn får den stå hyggligt ifred.. när dom grävde ner den till slut så lyfte jag helt enkelt upp den o la ner spån under den igen. Sen har den fått stå kvar. Testa o byt plats på den o se.. dina kanske är som mina tokar =)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

sasha-
0

#6 =)

Jag har så på bägge akvarierna, har funkat super.

Zaphix
0

Har alltid haft matskålen på en liten ungsform (min favvoform..) inne i buren, och det fungerade hyfsat tills jag fyllde på med ännu mer spån eftersom de verkade vilja ha det. Nu gräver de en stor hög över matskålen och när man väl tar fram den igen kastar de sig över maten, som om de aldrig sett mat förut.

Samma sak med sandskålen, blir dyrt i längden att fylla på den två ggr per dag..

Men ska testa med tegelsten, så hamnar de högre upp. Smart!

Fast var får man tag i tegelsten..? Byggvaruhus?

Min och Dackes blogg

vekan
0

Mina gerbiler dricker inte ifrån flaska, kanska går att lära dem. Jag vet inte riktigt, men nu dricker de från skål.

Zaphix
0

Antagligen inte så svårt att lära dom dricka ifrån flaska. Mina gerbiler vill bita på allt hela tiden, borde dina gerbiler också vilja.

När dom biter på vattenflaskan inser dom att det kommer vatten. Domn är nog så smarta att de förstår att de ska bita där när de är törstiga då. Inte så svårt, du behöver nog inte ens lära dom.

Ha koll någon dag på dom bara, så att de små mössen får i sig vatten och så att de förstår.

Nu ska jag allt ta och sova. Natti.

Min och Dackes blogg

isafisa
0

ett tips är att man häller ut en mängd mat i spånet varje dag, så får dom hitta den själv. Då är det ju sällan allt är nedgrävt :)  Funkar jätte bra för mina som knappt kan ha några skålar alls längre ^^

vekan
0

Nej, det borde kanske inte vara så svårt! Får väl sätta in vattenflaskan igen och se om de lär sig. :-)