Önskningar på artiklar?
Jag tycker det ser lite tunt ut bland våra artiklar, men vet inte vad jag ska skriva om nu när jag redan skrivit om genetiken. Har ni några ideer? Vill ni att vi fortsätter med namnartiklarna, som hitills bara finns från A till D?
Jag skulle vilja se en artikel om hur gerbiler utvecklats från ett vilt djur till ett tamdjur. En artikel som kanske tar upp frågorna:
Finns gerbiler i det vilda?
När blev de tamdjur?
Var lever gerbiler i det vilda (om de finns)?
Hur de lever?
Och kanske en artikel om gerbiler som flockdjur. Hur de gör upp ordningen i flocken, om den kan ändras. Och kanske lite om hur man ser på gerbiler ifall de är lågt eller högt stående i flocken, och hur många djur en gerbilflock bör bestå av.

Intressanta frågeställningar där #1 =)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Kom på en till sak när jag låg i sängen igår och försökte somna.
En artikel om gerbilens näringsbehov. Vilken foderstat en gerbil gentligen behöver. Vilka vitaminer och mineraler är viktiga för gerbiler. Hur mycket kolhydrater och proteiner de behöver.
Kanske också om hur man bantar en gerbil som har gått upp för mycket. Vilken mat kan en överviktig gerbil äta, och vilken bör den undvika. Även hur mycket energi en gerbil förbrukar genom att springa runt utanför buren.
Det är så lätt att hitta på bra saker att skriva om, helst när det inte är en själv som behöver skriva det. :)

Ok=) Den första är gjort. Jag kan säkert rota fram nått om deras Dominans och flockbeteenden också^^ Bra att du kommer med lite ideér.
#3Men det där om gerbilernas näringsbehov kan jag nog tyvärr inte skriva. Klart jag kan skriva t.ex att de behöver protein o kalk och att man kan köpa vitaminer på djuraffärer, men tyvärr kan jag nog inte ta reda på hur mycket de behöver, typ en foderstat. Vet faktiskt inte om det ens finns nån vetenskap kring det; typ att de behöver 2 gram protein per dag/ 100 gram. Inte heller om det finns nått o deras förmåga att bränna kalorier.=( Hittar du nån sida med sånt kan jag göra en artikel med sånt, med tror bara inte att det finns.
Nån mer med något de hade velat läsa lite mer om?
D
#4 Kanske inte ens är någon som har forskat på det, eller brytt sig om det på en sådan nivå iofs. Tänkte inte på det.
Men vore spännande att forska på det.. Hmm.. Nu har jag nåt att fundera på. :)
Jättebra förslag tycker jag!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Skulle gärna läsa en artikel om skillnader mellan kön på gerbiler. Alltså inte bara det fysiska, utan också hur skillnaderna är i tempramentet. Vilket kön man borde välja om man vill ha en så tam gerbil som möjligt.
Men också om hur man ser skillnad på de olika könen, rent fysiskt. Både när de är små och gamla,. Kanske också om hur många man kan ha ihop av honor och hanar. Och varför man inte kan ha fler ihop, eller färre.
Skulle också vara kul att läsa om hur gerbiler reagerar på olika kön, hur de behandlar en hona respektive en hane. Vad som händer när man sätter ner en hona hos en hane eller om man sätter ned en hane hos en hona.
Spånar bara lite..

Mm det verkar lite kul. Men är det okej om jag bara skriver det som jag upplever det och som de jag känner har upplevt det? För alla har ju inte samma åsikter om hane vs hona.
Hur de reagerar och vad som händer när en hona och en hane sitter ihop kanske kan bakas in i artikeln om Dominans som du föreslagit?
Bestäm du, jag bara ger förslag. :)