Min andra kull är på G!
Vilken dag, ja vilken timme som helst kommer min andra Gerbilkull att födas… kanske är den tom född! Å längtar tills jag kommer hem och kan kika ner i buren = )
Förra kullen blev det bara två bebbar, varav en lever idag - en liten hona som fick namnet Ettan! Hon kommer gå kvar med mamma medan pappa får flytta ut och bo me den lillgrabb istället.
Håll tummarna för mig att det ligger några knytten i boet när jag kommer hem ikväll!
Vad roligt med ungar! :) Håller tummarna att du hittar små "rosa makaroner" när du kommer hem.
Vad väntar du för färger??
Själv ska jag handpara en av mina honor nästa vecka :)
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Lycka till! :D

Har bebbarna kommit??
Ja, har bebbarna kommit?

Inga bebbar ännu… å väntan är så jobbig! En anna uppfödare trodde att Essi skulle hålla igen till på onsdag iaf då hon har sin dotter som fyllde 4v i ferdags. Men det vette sjutton, hon är sååå tjock!
#1 Pappan är Agouti Pied collared och mamman är Black pied collared. Dottern de har nu är Agouti pied collared. Mamman är på cp-gener (tror de hette så) pappan vet jag inte riktigt vad han bär på… är inte så haj på detta med gerbilgenetik ännu.
Men Agouti och Black lär det ju iaf komma, och pied collared såklart! = )

Vad kul!:D och vad söt Ettan var:D
Men så du vet är det inte så bra att bara två vittecknade gerbiler :/

#8 Tack! Ja Ettan är så söt, nu är honförståss större än på fotot.
Ajdå? Det var ju inte så bra… varför bör man inte para två vitteckande gerbiler? Så att jag inte gör om misstaget…
Nicolina: 25% av avkommorna med dubbelt av vittecknat tillbakabildas eller dör pga denna gen. Så därför ska man aldrig para 2 vittecknade. :)
Grattis! :D

OMG två vittecknade. Finns det en avelsregel så är det den. Aldrig aldrig aldrig xP

Ajdåajdå… suck! Hade jag fått veta det eller läst det någonstans innan hade jag ALDRIG satt ihop detta par… suck! Då har vi iaf förklaringen till att det "bara" blev två ungar denna gång också… nu är det gjort, men som sagt aldrig igen! Tack sååå mycket för upplysningen!
Såg iaf nyss att den ena plutten är vittecknad, men inte den andra såg det ut som.

lilla Essi då. har hon gått och blivit mamma! :-). Sötnosen <3. Grattis till småttingarna, hoppas på bilder snart! ;-)

#14 Japp, snuttan har blivit mamma igen! Hon är jätteduktig, men det märkt tydligt hur mycket mer trygg hon är i rollen denna gång.
#13.. d e väl en ansvarsfråga oavsett vilket djur man avlar på, att läsa på om genetiken INNAN man parar???
Nåväl…
Jag har haft o har massor med med såna par o de har inte fått mindre kullar än andra.
En känd genetisk faktor är lite svårt att sticka under stolen med, i mitt tycke. Och det får mig att fundera varför vissa uppfödare hävdar att det inte finns.
Lycka till med bebbarna Nicolina, du behöver inte oroa dig över de kvarvarande ungarna för det är inget fel på dem eller något. Men ja, sära på paret och skaffa kompis/ ev annan partner skulle jag rekomendera.

#16 Marie, självklart är det så och det vet du att jag är noga med! Men jag fick hjälp att sätta ihop detta par av andra uppfödare som hade hört sig för så att det skulle vara okej vilket sagts till dem att det var. Sen har jag läst runt en hel del om gerbilgenetik men faktiskt inte sett någonting alls om detta!
#17 Jag har förstått att det funkar lika hos dvärgarna med pearl+pearl och det parar ju folk, honan mår absolut inte dåligt och vissa säger även där att honan inte får färre ungar än "normalt".
Så summan av kardemumman är att även i denna fråga tycks folk tycka olika. Jag är iaf helt övertygad om att Essi som är den viktigaste i sammanhanget inte mår dåligt av detta på något sätt!

#18 Jadu, som jag sa ovan, alla tycks ha olika åsikt kring detta.
Nejdå, jag är inte orolig för ungarna som är kvar och inte heller mamman. De mår så bra allihoppa.
Pappan är redan utflyttat för jag vill inte ha några fler kullar innan sommaren och inte heller vill jag ta mer än två kullar på samma honan på raken!

OH underbart med små knyten. Lycka till!
Grattis Nico till kullen!
Väntar på att Ambra ska kläcka sina små här i dagarna.
Vad gäller detta med två vittecknade så är jag övertygad om att en erfaren uppfödare som hållt på med gerbiluppfödning i många år har lite hum om detta med vittecknat och att para dessa.
*imt*
Du har din övertygelse. Jag har det inte. Du hade även din övertygelse när en uppfödare vägrade sälja en sex veckors hona till din vuxna hane, så ja det finns delade meningar och åsikter till allt.
Och huruvida erfarenhet och erfarenhet angående genetik skall diskuteras här är något jag tar avstånd ifrån.
#23 Menar du mig? Nu förstår jag inte vad detta med våra ihopsättningar inom SHF har med detta att göra?
Åter igen så måste jag ju bara säga att det är typiskt att nåt ska komma upp om shf i en tråd här på GIF.
Vad gäller 6 veckors honan du nu tar upp:
Hade som avsikt att sätta henne med min 6 veckors hane, inte en fullvuxen, men det kanske du missat i det hela. Vi på SHF sammanför paren som 6 veckor gamla, inget att dölja där, det vet ju SGF redan. Men fortfarande förstår jag inte vad detta har med denna tråd att göra, när vi på SHF sammanför våra par? Kan du vara så vänlig att förklara det? har du mera att klaga på?
Det var ett draget exempel, ett exempel i liknelse vad olika uppfödare och köpare kan ha olika åsikter och teroier vad som är korrekt och etiskt att göra.
Ville bara dra upp hur illa bemött man kan bli av köpare ibland. Mig spelar det ingen roll om hanen i fråga var vuxen, för mig är det oetiskt. Och detta har inget med att göra vilken förening man tillhör, så detta är ditt egen tillägg. Att du också valde att svara på mitt inlägg visar också din villighet att besvara frågeställningen.
Tycker att forumet kan heta SGF.ifokus!
*IMT*
varför blir det alltid bråk..?
SHF finns inte. SGF finns inte. detta är vår egna klubb och den heter GiF.
Maxidor kanske aldrig haft något problem. Tur eller inte, det finns dom som fårr djävulska problem med.
Man kan heller inte veta hur ungarna i flera generationer fram kommer drabbas av detta innan det är försent, och då är det försent. Och då är det tom försent att säga att orsaken var två vittecknade föräldrar.
Jag har inte en susning om vart mitt inlägg vill komma, men sluta bråka i varenda jävla tråd!
Oj har aldrig läst något om att inte para två vit tecknade :o ändå har jag läst allt jag hittat. Men då får jag väl unvika de om jag ska avla i framtiden ^^
#27 chimney, det blir bråk för att det är nästintill omöjligt att pyssla med någon slags föreningsverksamhet eller hobby utan att nån "tycker annorlunda" och måste vädra sin åsikt i frågan så fort dom kommer åt. :-) likadant vilken hobby/djurart/förening man än pratar om, det finns alltid åsikter som går isär.
Men nu kom jag av mig, jag tänkte bara kommentera bilden i #7, dottern Ettan var ju föör gullig! :D
Måste tillägga: Om man inte vill ha onödiga kommentarer så sluta då att kommentera om hur tidigt vi sätter samman paren eller hur vi avlar.
Vi vet att vi har olika meningar, så låt då bli att skriva om sånt vi tycker annorlunda i.
Framför allt: Inte skulle väl jag sitta och skriva att det är dåligt av er att handpara eller att sammanföra era sent? Jag respekterar era regler och att ni vill ha dom, men inte respekteras vårat sätt inte.
Jag kommer inte att skriva mera än om min kull/kullar här härdanefter, hoppas mina trådar får vara fria från onödiga kommentarer.

Men allvarligt Maria, måste du göra varenda lilla pyttekommentar till en föreningsfejd? Du gör så i varenda tråd, och det börjar bli lite jobbigt att inte kunna säga nått utan att du kommer dragande med hur utsatt du är. Det verkar som att du anstränger dig för att se problem i allt.
Vi VET-- att vittecknade inte bör paras. Bör vi då inte ha rätten att säga det??
Förstod att detta skulle leda till det här. Mig veteligen är det inga 'vi och ni', som övriga också kommenterar här i tråden. Jag drod inte upp någon form av segmentering. jag drog upp ett exempel i hur olika uppfödare tummar på olika regler, etik och åsikter.
Så i mitt tycket är det du Maria, som leder folks åsiker i att 'vi gör si och så i våran förening, ni är märkliga som gör på ett annat sätt'.
Sitt inte och lek i sandlådan då om ni inte vill dra ner diskussionerna på sandlådenivå. Jag håller mig till en hövlig ton och pekar inte finger åt något håll utan framför mina åsikter och vad jag står för.
Fint par Nico! :)
#26 Någon får väl skapa ett SHF.ifokus och någon ett SGF.ifokus för det är lika mkt smutskastning från båda hållen. Då både SGF o SHF får ta emot saker från den andra föreningen.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Bråk tar man privat!
*tråd låst*
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken