Är det för många som har hobby uppfödning?
Verkar som det börjar bli lite för mkt gebiler över allt. Man kollar på blocket, zoonen, eniro och andra ställen folk kan annonsera så verkar det finnas MASSA gerbil ungar/samt vuxna djur (tröttnat lr bråkat) som är till salu/sänkes.
Sitter här och funderar på om det är så att folk tar kullar på djur bara för att det är lätt att föda upp (gäller självklart inte bara gerbiler) dem utan att tänka på att få djuren sålda sen när de är lev.klara.
Inget emot någon här inne utan bara lite tankar man får när man ser sig omkring på olika sidor.
Ändra rubriken lite för jag tänker inte på reg uppfödare utan andra som tar kullar för skojsskull.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
ja, på blocket och andra sådana ställen ser man att flera privatpersoner föder upp, då menar jag såna som bara föder upp utan att tänka på stamtavla eller färger….
#1 Såna jag med tänker på. Folk som inte har koll på genetik och stamtavlor. Vore ju jätte tråkigt om gener som ef eller dilute sprids på djur som absolut inte borde bära på det pga att folk inte tänker sig för o på så sätt förstör färgerna på våra vanliga djur (inte för att jag tror någon av oss skulle köpa in djur utan stamtavla på blocket tex)
- Ida
#2 Precis, jag tar mig faktiskt friheten att maila dom man ser gjort fel och upplyser om att läsa på färger och genetik.
Vill bara passa på att tacka alla bra sidor (som denna) som verkligen får en motiverad att plugga på genetik och färger :)
Jag tyckte de var bra motigt i början, men gav mig tusan på att lära mig pga många bra förebilder, och nu tycker jag det är jätteskoj med genetik :) Satsar på att bli reggad uppfödare så småningom :) har läst på i många år, och sett att intresset bara har växt. Ska bli skoj!
Mvh Tassy

Mm jag tycker iaf så. Man ser ofta sånna som skriver; "**Halloj allihopa nu har jag tagit en kull och jag fick 4 svarta och 3 bruna ungar. Om nån inte köper dem så måste jag avliva."
**Lite så, de vet inte vilka färger det är, så de har inte tänkt på vilka färger de kan få, o de kunde inte bry sig mindre om ungarna. Då kan jag bli lite sur..

ef eller dilute…jag som är nybörjare på det här..kan ni förklara för mig vad det menas och konsekvenser av fel färger mm..jag vill veta jättemycket!
#6 ef är den så kallade moldgenen, det är en blekgen som inte är så bra att ha i vanliga färger, de blir bleka. har man efef så får man fram moldfärgen, det kan vara orange mold eller silver mold. Finns även rödögd mold.
Dilute (dd) är också en blekgen, som man använder för att ta fram t.ex. blue med. samma sak där, har man bara en gen blir det en "vanlig" blekt färg (Dd).
#6 Ska försöka förklara. Då jag själv inte håller på med varken dilute lr ef
Dilute är än så länge ovanligt i sverige och i SGF så får bara uppfödare med tillstånd avla på diluter. En icke dilute har DD som genkod. En dilute dd. En bärare Dd får ej avlas på av andra än som ovan nämt uppfödare med tillstånd.
Kommer Dd genen ut bland vanliga djur så bleks pälsen på den och försämrar färgkvaliten.
Ef genen fungerar så att färgen bleknar ut ju äldre gerbilera blir. Så båda är blekgener som kan förstöra vanliga färger men är snyggt på vissa färger (där de måste finnas för att få fram de färgerna) Men inget man ska blanda i vilken färg som helst.
- Ida
jag säljer faktiskt alla mina djur med avelsförbud, utom just till seriösa uppfödare.
kanske inte funkar i alla fall, men jag kanske kan hindra några få små gerbiler att bli oönskade..

jag läste på denna sida http://www.gerbils.pwp.blueyonder.co.uk/gerbils/pied.htm..jag är ju inte superduktig på engelska..men dark patched är altså en blekt gerbil med dd eller Dd? där en mörkare fläck som blekgenen inte "tagit åt"
Min ena black..vill egentligen inte säga black för hon är mer blek svart.eller slate.inte fullt bäcksvart..med just en sån mörk fläck på ena sidan av ryggen..ner mot revbenen efter magen..alltså är det väl inte det så bra? trodde först hon skulle tappa sin bebi päls och bli mörkare hela hon.. eller att hon hade tuffsat till pälsen så det såg mörkare ut.
inte för att jag tänkt ha henne i avel iallafall..men då vet jag ju att även hennes syster bär på det.
Med andra ord får de inte gå i avel om det inte finns tillstånd?

tjoffsa: det ser ut som slate :)
vad har hon för färger bakom sig? :)

ja..mer slate..fast lyset bleker också.hennes föräldrar var en PEW och grey agouti
#15 Vet du nå mer om bakgrunden på djuren. Tex Farmor/mormor o.s.v
PEW -- chch -- -- pp
Grey Agouti A- C- E- gg P-
Black = aa C- E- G- P-
Slate = aa C- E- gg P-
Så hon kan vara en Black men blekt tack vare ch genen. Men hon kan även vara Slate om PEW bär på Gg
- Ida

hennes syster som jag har är då DEH..men rätt ljus i pälsen…men hon börjar bli lite gråare i pälsen nu..vet ingenting om farmor mormor..men jag hoppas jag får kullregen av henne om nån dag och förhoppningsvis vet hon mer.