Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1230 ggr
L8sson
0

tanke på att para

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej!

japp nu har jag och en kompis bror en tanke på att prova para någon av mina honor igen, förra gången dog tuvärr min hane och de vart inga bebisar.. =/
Ja och jag har fört vidare intresset till många och de e många som står på kö om jag ska ta en kull =)
Min kompis bror har 2 st hanar som han gärna kunde låna ut och han va mkt intresserad att ta bebisar efter sin gerbil =)

va tycker ni? jag har ju allt som krävs, eller ? har läst mkt trådar här om avel och så..

//Lotta och Pontus

sasha-
0

Det kan jag omöjligen veta=) men iaf, ta inte "någon" av dina honor. Ta den dominanta, annars blir ungarna mat sen å det är rätt sorgligt=/

L8sson
0

#1 okey men ingen av dom är dominantare än dom andra :S

sasha-
0

Nope, vissa är väldigt jämna. Mina var väldigt jämna o det visade sig när de åt barnen.

L8sson
0

#3 låter inge kul ska studera dom noga =)

[Mariaxx]
0

Vad är det för färg på dina honor? är det burmese och black som är i ditt galleri?

Det är viktigt att inte para "fel" färger och särkilt när det gäller blekgener.

/Maria

L8sson
0

#5 jadu färgerna är jag int ett dugg bra på.. kan visa bilder, ska visa bilder på hanarna också så får ni se men jag har inte bilder på dom nu..

lägger in 1 bild var på mina flickor

L8sson
0

här ..

L8sson
0

och här..

ska ju då kolla vem som är dominantast

[Mariaxx]
0

En Black (mkt fin färg på henne) Och en Burmese.

Vad som gäller för burmesetösen är att du är noga med att inte para henne med fel färg på hanen…hon har s.k blekgener.

Detta om lämplig färg till burmese kan nog en mera blekgenskunnig svara på…

Men Black tjejjan kan paras med dom flesta färger…jag har t.e.x satt min Polarfox med en black hane.

Det beror helt på vad dom har bakåt i sin stamtavla och vilka färger du vill få ut av parningen.

vekan
0

http://www.zoonen.com/arkiv/default.asp?cid=1570012&tid=05 här hittar du väldigt mycket artiklar om avel. Du kan verkligen få reda på det mesta. Även om du är väl påläst, så kanske du hittar nåt nytt. För det finns verkligen mycket fakta. :D

tjiggit
0

Har du funderat på hur du skall göra parningen? Sitter de tre honorna ihop nu? Honor bör man inte ha fler än två i samma bur och jag skulle inte rekomendera dig att handpara en hona när de sitter tre i samma bur. Jag skulle säga att det är ganska riskabelt. Isåfall hade jag satt den honan du skall para med en av hans hanar och låtit dem få två kullar, honan behöver ju hjälp att uppfostra kullen. Sen får han ta två ungar (hanar) som kompisar till sina hanar (som han inte kan ha ihop längre efter en längre separation) och du behöver spara en hona som kompis till honan från första kullen som hjälper mamman med andra kullen. Men det vet du kanske redan?

sasha-
0

Vilken fin black!!

[Mariaxx]
0

#12 javisst är den riktigt fin Black denna hon har, inget blaskigt i henne inte….WOW

L8sson
0

#11 okey men hur de blir de då med den andra hanen ?? han blir ju själv under parningen liksom..  får se, har ni provat att handpara och satt in honan igen till sina 2 kompisar ??
Mina tre tjejer ska vara syskon tydligen :S

#13tack aa hon e väldigt fin =) de va henne jag tänkte para förr men hanen dog så de blidde inget =/

vahatere hon ljusa då :) ? vad har hon för färg??..

ska in och kolla lite med färger och så :P

L8sson
0

här e alla samtidigt.. sämmre kvalite dessutom..

L8sson
0

förra gången jag skulle para min svarta så hade jag satt ihop henne med honom, men typ 3 veckor senare hittar jag honom död i buren =/

hanen på bilden.. han va så fiiin <3

[Mariaxx]
0

Den ljusa är en siamese…även den tillhör blekgenerna….

L8sson
0

#17 okey =)

ska fixa bilder på killarna..

sasha-
0

Okej. Bara så du vet är det inget fel med blekgenerna som siameser har, colorpint. Men om man parar colorpoint med nån som inte är colorpoint kan deras ungar vara lite bleka, det är inte allvarligare än så=)

Dessutom kan du ju para den med en annan colorpoint.

L8sson
0

#19 okey =) då vet jag :p (jag visste inte de )

tjiggit
0

#14, man bör inte ha tre honor ihop alls, det är väldigt riskabelt och det spelar ingen roll om de är systrar.

Att handpara en hona som sitter med två kompisar hade jag själv aldrig gjort. Det är som att be om problem är min åsikt. Vid en handparning är det också viktigt att man parar den dominante hanen, annars kan det bli problem dem emellan.

Hanen som är kompis med hans hane kommer få sitta ensam om han inte väljer att köpa en hane till honom utifrån.

Mitt råd är att du läser på mer om avel och gerbiler i allmänhet. Precis som Maria påpekar är det en del att tänka på angående färger med.

L8sson
0

#21 mm förstår..

ska läsa..

sasha-
0

Är hanarna samma färger som nån av dina honor, eller hur ser de ut?

L8sson
0

#23 jag kommer inte ihåg vilken färg dom har.. -_- men ska dit och ta kort på dom och prata lite med pontus..

wolfgirl82
0

Har djuren stamtavla som du tänker para??
Annars finns det stora risker att du bara får agouti ungar. Beroende på vad gerbilerna har för gener med sig.

Samt var noga med att para rätt hona. Jag misstog mig och fick ungarna uppätna här hemma. Mindre skoj.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

L8sson
0

#25 nej inga stamtavler.. jo jag har hört de nu många gånger ^^ ska absolut ta rätt hona

sasha-
0

Haha^^

L8sson
0

här har vi en liten bild på en av killarna.. inte så bra men man ser färgen lite.. ska fixa bättre bilder

[Mariaxx]
0

Ser ut som en saffron eller argente….men som sagt: suddig bild.

sasha-
0

Argente tror jag nästan..

[Mariaxx]
0

Ja, då var jag inte helt ute o cyklar i alla fall…hihi

sasha-
0

^^

L8sson
0

ska ska fixa egna bilder för denna bild hade jag fått av honom ^^

L8sson
0

man ser inte mkt men här dom båda två.. (killarna)

en av dom har tappat svansen =/ stackarn <3

sasha-
0

En Agouti verkar det som. Är de köpta på djuraffär? Där är argente och agouti de vanligaste färgerna.