motion
Hej!
Mina gerbiler är otroligt intelligenta och har lärt sig hur mitt rum ser ut. De brukar få motion i soffan eller sängen. De har dock lärt sig var man kan "ramla" ner utan att slå sig. Det gör att jag inte kan bygga upp murar eller liknande, för de vet att det finns golv på andra sidan. De hoppar nästan en halvmeter så de kommer över det mesta och jag bor i en etta så jag kan inte "gerbilsäkra" ett rum.
Någon som har tips på hur man lurar dem? eller är de dömda att få motion i badkaret livet ut?
tillägg…de har nu även lärt sig att hoppa ur badkaret..jag har nu inga möjligheter att motionera dem längre, de blir bara besatta av att ta sig ifrån "rastplatsen" ut till resten av lägenheten…vad ska jag göra?!

låt dom springa på golvet då ;) eller så skaffar du typ som en stor kartong som dom kan få springa i. det har jag till mina. så är det bara o fästa något genomskinligt tyg så dom inte kan hoppa upp.
Hur stor kartong använder du?

jag vet inte. har nyss slängt den ^^ nu får dom springa på golvet.. men det var en stor gränsklipparkartong utan "tak". får precis plats under min säng på bredden.

jag vet inte. har nyss slängt den ^^ nu får dom springa på golvet.. men det var en stor gränsklipparkartong utan "tak". får precis plats under min säng på bredden.

Köp en sån där Ikea plastlåda (samla hette den väl) och ha som rastbur! Ha ett tjock lager spån att gräva i och ha lite roliga gerbilprylar, kartonger, papprör… Ett tyg som emmsaaam förelsår som "tak" och du behöver inte ha full uppsikt hela tiden.

Jag känner igen det där. Samtliga gerbiler här hemam vet hur man "ramlar" av soffan och får hela golvet att springa på…. Och de är smarta med, mina hanar kommer när jag ropar om de får springa av sig i köket,men inte då de "ramlat" av soffan. I hela lägenheten kan jag inte ha dem, jag har sladdar på golvet och vill ju inte att de skall dö av en el-chock… Har ingen bra lösning på "problemet" men säg till om du kommer på någon :)

Jag tycker att #6 förslag med en samlabox ifrån Ikea va ett bra förslag!
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Toagolvet? Där springer mina degusar

Jag hade mina på toagolvet hemma hos mormor. Väldigt bra ända tills dom hoppade upp på mig och sen rätt ner i handfatet. Dom tur var så va det inte öppet i handfatet. KOm bara ihåg att täcka igen alla avlopp eller vad man ska kalla det. och om du har badkar så är det bara o lägga handdukar ivägen så dom inte kommer in under badkaret.
Jamen juste, man kan ju ha dom där :'D Jag är så smart.
tack för alla tips! de bor faktiskt i en samlarlåda, fast från claes ohlsson. men den är bara 40*70 tror jag. Den är dock väldigt hög så de har ca 2 dm packat spån och gräver tunnelland hela tiden. Kanske de får ganska mkt på motion av allt gånggrävande? handdukar runt avloppet i badrummet var faktiskt smart. Fattar inte att jag inte tänkte på det! ska pröva det imorrn, tack=)

Hjälper det med handduk? Våra gerbiler springer ju under handdukarna vi lägger i badkaret när de ska motionera, vi måste sätt i "ploppen" också. De ser jätteroliga ut då de leker mullvadar och springer kors och tvärs och gör små gångar under handduken.
nja, tänkte mer ha handduken på golvet runt avloppet och ha dem fria i badrummet istället för badkaret..verkar funka för mig iaf! =)

Jag brukar släppa ut mina gerbiler i mitt rum. Jag sätter för alla sladdar och allt annat som dom kan skada sig på. Har ganska stort rum och dom tycker det är jättekul! Dom hoppar upp i sängen, klättrar i gardinerna och är allmänt tokiga! ;D
Jag brukar göra samma som Eriiica … Jag låter dom vara lös i mitt rum och sätter för sladdarna.. Dom tycker också det är jätte roligt. Men hur gör ni när ni ska fånga dom ?

hehe det blir alltid lite katt och råtta lek när man vill att dom ska gå in i buren igen … :D

hehe det blir alltid lite katt och råtta lek när man vill att dom ska gå in i buren igen … :D

Mina gerbiler kommer till mig och då tar jag upp dom enkelt, fast ibland får man kämpa lite för att få upp dom ^^ ;P

Jag släpper ut mina gerbiler på sängen, jag har visserligen en ganska stor säng men jag hade verkligen ingen aning om hur spännande en säng kan vara, jag har ganska många kuddar på den och de är en outsinlig källa till gångar, utkiksplatser och annan lek. sängöverkastet är också gångbar, och just nu även mina byxben, har väldigt vida byxor på mig och de kryper in där, det är något som kittlas.

Hade Jaguar på toaletten idag. Gick bra. Han var lite rädd först, men sen verkade det bara roligt :) Ja det är lite svårt att få tag på honom när man ska "hem" igen, men det går ju oftast bra.

Gerbiler är smarta djur! =D
vi brukar ha gerbilerna "lösa" i ett rum, lägger upp alla sladdar på hyllor eller stolar så att dom inte kommer åt dom. Men nu har dom sprungit så mkt i rummet där akvariet står att dom både två börjar lessna, dom försöker ta sig hem igen ^^ ;)

Hemma hos mig kan vi inte gerbilsäkra rummet där dom är i, för det första har vi en massa sladdar eftersom vår dator står där inne och för det andra så kan vi ju inte släppa dom i nått annat rum för vi har två katter och de skulle nog inte gå så bra ihop :=)
Här hemma har vi gerbilsäkrat köket, mycket populärt då det är ganska så stort, de hinner upp i rätt rejäla hastigheter när de vill! :D