sätta ihop 2 bråkstakar
Hej. Nu är ena råttan såld. Så nu satsar vi på att dom 2 andra råttorna ska funka ihop. Delade av buren, men det var jätteläskigt att titta på dom, för den ena sprang mot gallret och försökte hoppa igenom, den andra satt och var jätterädd. Dom bråkar jättemycket. Läskigt. Så jag satte dom i egna burar ist.
Men nu undrar jag, vad jag ska göra. Ska jag ge dom 2 till en uppfödare så han eller hon får hjälpa mej eller vadå? Hjälp !
/
hur gamla är de?
Det händer att de anfaller gallret, låt dem hållas, förhoppningsvis lugnar de sig. De behöver tid på sig, det hela går ju ut på att vänja dem vid varandras lukter, det går inte på en dag. buyt sida på dem flera ggr / dag.
Mvh Tassy
Gerbiler blir könsmogna vid ca 9-12 veckor. Ibland tidigare eller senare. Det kan vara svårt att introducera könsmogna gerbiler. I början är det troligt att det kommer att gå vilt till. Det är alltså inte så konstigt att dina gerbiler anfaller gallret. Låt dem göra det. De kommer att lugna ner sig. Så länge gerbilerna visar aggressivitet ska du inte försöka sätta ihop dem. När de lugnt nosar på varandra genom gallret och inte är aggresiva kan du försöka. Första mötet ska ske på en neutral plats. Det kan vara i ett badkar eller på en soffa. Ha tjocka handskar redo så att du kan sära på gerbilerna om de börjar slåss. Att gerbilerna jagar och/eller bestiger varandra är bra tecken. Men vänder den ena sidan mot den andra är det bråk på gång. Börjar gerbilerna slåss och bråka sätter du dem tillbaka i buren. Försök nästa dag igen. Det kan ta ganska många dagar att sätta ihop gerbiler. Även om det är mycket bråk i början kan de bli bästa vänner sedan. Tvätta varandra, sova med varandra, leka med varandra.
Har det tagit jättelång tid och de bara slåss och är aggresiva? Då finns det en sak du kan testa.
- Prova att bada gerbilerna. Det tar bort deras lukt och och gör det lättare för dem att acceptera en annan gerbil. Använd ganska varmt vatten när du badar gerbilerna. Droppa lite vatten på handleden. Om du inte känner något är temperaturen rätt. Sedan är det viktigt att du aktar gerbilens öron och nos. Blöt bara kroppen och låt huvudet vara. Sedan gäller det att snabbt få gerbilen torr så den inte blir förkyld! Torka den med en handduk och föna den försiktigt om det behövs. Detta tips kommer från en artikel skriven av EmmaJo. Detta är länken till artikeln där det står om hur du introducerar gerbiler http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=1013955
Lycka till med 'bråkstakarna'! :-)
Glömde också att säga att man ska låta gerbilerna byta sida om gallret flera gånger om dagen så att de lär känna varandras dofter.

#2 Tack så jättemycket. Jag börjar i morgon igen :)
Men jag läste någonstans att man inte ska bada gerbiler i vatten. Varför ? :S
TACK TACK !
man bör undvika det för att de rubbar balansen i flocken genom att deras dofter förändras så slagsmål kan komma att uppstå.

# jaså. Men det är okej att göra det nu då? Eller jag menar är det säkert och så, eftersom båda bor ju ensamma nu.
Ju yngre hanen man introducerar är dessto bättre! Alltid värre om de har hunnit blivit könsmogna. Det kan gå, men det kan också inte funka alls.
Jag satte mina hanar i delad bur idag när jag kom hem då de ska få gå tre st några månader (den ena ska sedan sättas i avelspar i augusti/september) och den yngsta blir 6 veckor idag. Det funkar toppen så här långt. De attackerar inte gallret, de nosar på varandra och de stora putsar lillen på huvudet genom gallret.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Men var inte anledningen till att ni sålde andra råttan att dessa två kom så bra överens att ni att den skulle förstöra? Iaf har jag provat med två könsmogna, och för mig gick det inte.

#8 Jo, dom kom bra överens, sen så har vi försökt få dom att gå tillsammans men dom börjar bara bråka .__. Hm. Så vi får börja om.

Km bra överens när de satt i olika burar eller vad? Om de nu trivdes så lär ni ju inte ha delat dem..

# jag bara måste fråga dej om du har något emot mej, för du klagar alltid. ?
dom var i samma bur i en dag, det gick bra, dom lekte på golvet, det gick bra, sen så satte vi dom i samma bur igen och då började dom bråka.

Nej jag håller bara aldrig med om vad du säger. Men den här gången undrade jag ju bara xP

hm.