Lämna gerbiler ensamma?
Hej!
Om man ska åka bort bara över en helg utan möjlighet till någon som kan vakta ens gerbiler (bara i akut nödfall), skulle man kunna se till att de ha mat och vatten som räcker och sen göra rent och byta allt när man kommer tillbaka? Om man har två stycken då..
Detta gäller bara en enstaka gång, i akuta tillfällen. Annars gör jag allt för att hitta någon som kan ha dom under tiden jag är borta. Men jag undrar om detta är möjligt som en sista utväg?
Ja, i nödfall fungerar det. Om jag vore du skulle jag dock gardera mig med extra vattenflaska :)
funkar utmärkt, se bara till att de har massor att gnaga på och tillräckligt med vatten..=) lämnat mina många gånger och de lider inte av det. lämna inte krukor eller liknande i buren bara som de kan fastna under.
Åh vad skönt!
Självklart ska jag ha extra vattenflaska och se till så de inte kan skada sig, vilket de iofs aldrig ska kunna.
Nu behöver jag inte ha alltför dåligt samvete iallafall.
Tack så mycket.
Jag lämnar mina ensam i 2 dygn utan problem.
De dricker inte ens en flaska vatten under den tiden. Det är ju ökenråttor vi pratar om. ;)
Jag ger dem iaf friskt vatten, ny sand samt massor med kartong innan jag åker och det klarar de sig på.
jo jag lämnar mina över helgen ibland när jag ska till pappa, och det fungerar utmärkt. Bara se till det där med mat och vatten och sånt.

jag har lämnat mina gerbiler ensamma flera gånger över en helg när jag har åkt ner till götteborg. bara man ser till att dom har mat och en flaska vatten och lite tugg material. :)
Jag gör likadant, tillräckligt med mat och en extra vattenflaska ifall den andra skulle läcka, plus massor av kartonger!
Jag skulle aldrig lämna dom ensamma mer än 2-3 dygn, man vet aldrig vad dom kan hitta på.
Är det inte lag på att alla djur måste ha tillsyn minst en gång per dag?
Jo, det funkar som nödlösning!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Men typ alla gör ju så nån gång xP
#8 Har du nån källa på det? Låter som en lag som är lämpad till katter och hundar m.fl. i så fall. .
Låter som en skum lag, alla lämnar som sagt sina husdjur ensamma ibland, men då ska man givetvis se till så dom klarar sig med mat och vatten osv.
Det finns från och med maj en föreskrift som stadgar att hundar ska få gå ut var 6:e timme dagtid och att katter ska ha tillsyn 2 ggr per dag, så i nuläget finns ingen specifik stadga ens för dem. Gällande gnagare finns endast en generell föreskrift om hur de ska tas om hand, gå in på jordbruksverket och klikica er fram till gnagare så hittar ni den.
I lagar detaljstyr man inte, man går inte in och stadgar specifika saker utan drar upp generella linjer, därför finns inte lagar på området. men föreskrifter har i princip samma verkan.
Så det är fritt fram att lämna gerbilerna hemma om de har en stimulerande bur med mat och vatten! =)