kan de börja slåss?
Jag har läst på någons hemsida att om 2 honor går tillsammans och känner lukt av 2 hanar kan de börja slåss!!! om de brunstar, stämmer det?
och om en av honorna..låt säga den dominanta få ungar kan de me börja slåss iallafall???
sen funderar jag lite på ni som handparar…när ni låter hanen och honan va i delat bur..vad säger kompisen om det sen då?när de känner lukten av en annan gerbil på sin kamrat, eller ska alla gå i delad bur även om tanken bara är att låta en av dem para sig.
Är det inte säkrare då att låta de få leva i par. fast massa ungar helatiden kanske inte är så bra om det är svårt sälja dem. eller vad tycker ni? är dom lättsålda?
Mina honor och hanar bor i samma rum och dom slåss inte om dom känner lukt av hanar;) Så det stämmer inte.
Dom börjar inte slåss om den dominanta får ungar, men om det däremot är tätt i rang kan det uppkomma bråk/uppätna ungar.
Hanen och hans burkompis/ar sitter på ena sidan av gallret och honan och hennes burkompis sitter på andra sidan gallret. När honan som ska paras brunstar sätts hon och hanen ihop på en yta(själva) och får para sig under koll.
Nej, en hona ska inte leva ihop hela tiden, det sliter jättemycket på honan(!) som kommer få massor av kullar! En hona och hane kan leva i avelspar och få 2-3 kullar tillsammans, MAX 4 kullar på rad!

åh va bra..fick nästan lite panik…

men kan hanarna börja slåss om det skulle vara den som inte är dominant som para en hona?
#3 De där är jag lite osäker på, men jag tror man kan para vilken hane som helst(inte säker!), för min hona skulle paras med "B-hanen". Och då fick jag hjälp av en reg. uppfödare. Men tyvärr så var det honan som inte gillade hanar, provade med massor av olika hanar:(