3 veckor sedan gerbilstädning
**Hej, jag ska ha min 20-års fest i helgen. På lördagen blir vi 14 personer och på söndagen åtta. Nu är det så att det är egentligen dax att städa hos gerbilerna i helgen, men det går absolut inte, hinner inte. Jag har nu "bestämt" att låta de vänta en extra vecka, alltså att det har gått 3 veckor denna gång istället. Tänkte byta sandbad och så till dem och ta bort det värsta idag iallafall.
Tror ni det går bra att ja gör så här?
är jätte noga annars.**

Inte det bästa med det lär ju funka. Du kan kanske lägga i lite nytt spån, byta sanden och ta ut gammalt bomaterial såsom papper å ge dem nytt.
Hur skitigt är det hos dom?
Är det väldigt skitigt skulle jag verkligen inte vänta, men ser det okay ut så går det nog att vänta.
Hävdar fortfarande som jag alltid sagt, det ska städas hos dem varje vecka, på så sätt undviker man de allra flesta sjukdomar.
jag tror absolut det går :)
Klart det går :) dessutom rensar du ju bort det värsta, tror absolut inte det är några problem.
Tror jag nångång själv låtit det gå ungefär tre veckor (kan ha varit två, men tror det var tre) utan att det synts eller luktat ALLS, när jag själv hade gerbiler. Hamstrarna stank ju i jämförelse! ;)
#2: Säger som du :)
Bara det ser okej ut och inte luktar för hemskt så går det bra. :)

Det beror på hur mycket spån du har, har du bara 5 cm måste det nog bytas varje vecka men har du en 20-30 cm så går det verkligen bra att vänta mer än en vecka. Dock beror det väl på hur stor bur du har med :)
Det är en stor bur, spånen är ungefär 5 cm ja men tänk på att de har tre våningar och de gör sina behov i sin sand oftast.
Jag känner ingen lukt och de verkar trivas..

Alltså de dör inte av att man en gång hoppar över att städa:) Men när min hona hade ungar hade de kanske bara 5 cm underlag och då städade jag en gång i veckan. Till mina andra som har pressat spån (är kanske 20-30 cm spån i akvariet) städar jag när jag ser att det behövs, har ingen bestämd tid…
Men är det bara 5 cm spån så måste du ju byta? Du kan väl ändå inte låta det gå 4 veckor?
Och att de verkar trivas, självklart, har de något annat val än att trivas?
Hallå!! Från och med imorgon har det gått två veckor sedan jag rengjorde hos dem!! Inte så långt tid alltså… nästa helg när ja ska rengöra hos dem igen så har det gått tre veckor. INTE FYRA VECKOR. Deras spån är inte ens smutsigt, som ja sa, de kissar och bajsar mest i sin sandskål så varför skulle spånet va så vidrigt?
Okay, ursäkta, missförstod veckorna.

Har du bara 5 cm spån? Vad gräver dom i då?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jag brukar bara städa var tredje-var fjärde vecka…
Varför ens disskutera det här i en tråd om det inte är smutsigt? Byt i sandskålen och vänta en vecka till om du absolut inte kan byta nu i helgen?
Hej, vi har en gallerbur (tyvärr) med en begränsad plastbotten, vilket vi egentligen borde fylla för gerbilernas skull.. Men spånet vi köper brukar oftast inte va så mycket och då blir det bara 5-10 cm i buren. På vissa ställen är det ju högre och vissa lägre.
Vill gärna börja köpa mer spån, men inte blivit av. De får ofta kartonger att bita i så de har något att göra!
Tar ut dem mycket också.