Dåligt samvete!
Usch vad jag har dåligt samvete.. Jag tappade Jesper i golvet nyss.. ungefär från midjehöjd. Fick tag på honom på en gång. Han pep inte när han ramlade och han verkar inte ha ont.. Däremot är han lite däven.. Mycket lugnare än han brukar.. Protesterar inte mer eller mindre än vanligt när man tar i honom.. Men sitter mer still o la till o med huvudet att vila på mitt finger.
Är ju så rädd att han gjort illa sig.. men som sagt.. han verkar inte ha ont alls.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Det är alltid tråkigt när olyckor händer även om man inte gör det med mening. De är så snabba de små liven! De du kan göra idag är att låta honom vila, håll koll på honom och hur det hela utvecklas. Tappade en av mina gerbiler i golvet när han var yngre men det gick bra. Inom de närmaste dagarna bör du dock kolla tänderna, de kan brytas av vid ett sådant fall och isåfall behvöer gerbilen komma till en veterinär för att få dem slipade.

Ja, han va alldeles för snabb för mig.. Jag har haft honom i famnen en bra stund för att jag inte ville att han skulle tycka illa om mig nästa gång. Vet inte ens om dem tänker så.. men ändå =) Sen ville jag se att han kom igång lite igen.. för han vart så himla lugn. Han kutar ju som en galning när man har honom uppe annars.
Skulle ju helst se att han inte va i gångarna o kutade så man ser honom hela tiden.. men dom sover ju i sina gångar.
Hur kollar man tänderna på någon som inte gärna sitter still i handen? Det lär väl märkas om han inte äter iofs?
Does it become a walk?
/Ida
Gerbilerna visar inte om tänderna är brytna utan det märker man när de börjar magra av och tappa i vikt.
Är jätte svårt att förklara hur man skall hålla för att kolla tänderna. Men när man väl vet hur man gör så är det lätt. Är speciellt bra på hanar för då kan man kolla Doftkörteln på dem när de blir äldre o snabbare upptäcka cancer.
Någon som är bra med ord kanske kan förklara hur man håller.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Det lättaste sätter på en gerbil som inte är så tam är nog att ha gerbilen i handen med fingrarna runt gerbilen och gerbilens huvud ut mellan pekfinger och tumme. sen lyfter du på läpparna med den andra handens pekfinger och tumme och kollar…
Suck.. jag och beskrivningar…
#4 tyckte du hade en bra beskrivning!
Fick tipset att låta någon annan än just du som äger gerbilerna att göra det, så de inte blir rädda för dig. det går ju såklart att träna tillbaka, har jag gjort med mina, tar inte många dar, men om du har någon annan i huset så är det ju bekvämast att låta de göra det. =)

Okej.. tack för tipsen. Jag har ju min sambo.. fast dels vill jag ju inte att Jesper ska bli rädd för honom.. o sen törs han knappt ta i dem ännu eftersom han är så stor o dom så små.
Kanske är det bästa att ta honom till Veterinären bara för att kolla? Han tittade just upp här iaf o kutade runt som vanligt..
Men.. om han inte äter så lär jag väl märka det ganska snart? För han äter ju ofta när jag ser.. Har lagt ner en fröstång som han älskar tex.. jag lär ju märka om han inte äter från den som han brukar..
Does it become a walk?
/Ida
#6 precis, problemet är att gerbiler iland låtsas äta fast de inte kan för att man inte ska se att de tappat tänderna. Jag gav min solrosfrön när den satt på ett bord för då kunde jag se om hon faktiskt åt eller om hon låtsades och sen tappade dem på bordet. (det var tyvärr det senare) Så det kan ju vara et första test innan du ger dig på veterinären=)
När jag kollar tänderna på mina så gör jag som med guldarna, samlar ihop så mycket nackskinn jag bara kan och håller i och vänder på dem. De visar då tänderna så fint om än ofrivilligt *S*

Jag la in en bit broccoli imorse.. den är borta nu. Tyvärr har jag varit i skolan på förmiddagen så jag vet ju inte om Jesper har varit där o ätit eller om Linus har ätit upp hela.
Jag ska testa det där med solrosfrön senare idag.
Usch, jag tycker det är så otäckt att ta djur i nackskinnet. Gillar inte ens att göra det på min stora goldenkille som väger 50 kilo o tål det mesta. Känner mig så himla elak. Men i värsta fall får jag försöka göra något sådant.
Does it become a walk?
/Ida

Det va ju det jag skulle säga oxå.. igårkväll gnagde han på en toapappersrulle.. o det vart märken efter det.. så jag tror inte att det är så stor fara.. men jag ska iaf hålla koll på honom.
Does it become a walk?
/Ida
Det känns inte alls på dem när du håller i nackskinnet :o)

Näe.. kanske inte.. men jag känner mig så elak.. Jag lyckades iaf hålla fast honom någorlunda så jag kunde få en liten glimt i munnen på honom. Och det ser helt ut. Har inte sett honom äta ännu idag.. men dom äter mer på kvällen o sover mer så här dags.. så jag hoppas han äter ordentligt ikväll.
Does it become a walk?
/Ida

Åjo.. nog äter han allt.. han nöp just loss en bit från fröstången o tuggade så det knastrade o sen åt han upp halva broccolibiten som jag höll i. Så det är nog ingen fara.
Does it become a walk?
/Ida
#13: Vad bra :)
Va skönt att det gick bra med honom :)

Jaa! Usch va orolig jag va igår.. men han har ätit som en häst ikväll (om än en väldigt liten häst ;-)) O varit igång o gnagt sönder toarullar o sprätt spån o sprungit runt. Lillbuset! :-)
Does it become a walk?
/Ida

Visst kan du hålla koll på om han slutar gnaga. Men det bästa är om du kollar tänderna på honom, jag förstod inte om du hade gjort det eller inte. Den gerbilen jag tappade i golvet har fortfarande problem med tänderna så här 1,5 år senare nämligen, det gick så illa att ena undertanden växte genom läppen så att han fick sövas hos vetten och sprätta loss den. Nu är den tanden lite konstig i perioder och då kan han inte slipa den som han ska utan då får den klippas.
Troligtivs är det ganska ovanligt men därför brukar jag råda attt man håller lite koll på tänderna i någon vecka efter ett sådant fall. Gerbilen jag pratar om kan äta och gnaga även om den ena tanen är för lång eller skev så det kan man inte alltid gå på som bra tecken.
Inte meningen att skrämma upp dig, särskillt inte om du redan kollat till tänderna :)

Jodå.. jag har kollat tänderna.. och det ser helt ut. Han äter normalt och gnager på allt.. som en galning.. hela tiden. Så jag är inte så orolig längre =)
Does it become a walk?
/Ida

Tänkte bara säga att Jesper mår som en prins. Han gnager på ALLT.. toarullarna går åt på ett par minuter, solrosfrön skalar han så det flyger skräp från dem omkring honom och han äter allt han får med god aptit.
Så slutet gott allting gott. Och jag är numer snabb att fånga honom om han kutar upp mot axeln när jag står. Sitter i soffan med honom nu istället. :-)
Does it become a walk?
/Ida