behöver lite hjälp
Hej. jag har nyligen köpt en ung Gerbil hanne, men jag är verkligen ingen höjdare på färger. Jag har svårt se vad han är för färg egentligen. Är det en BEW eller ljus polarfox eller vad kan han va???? på bilden finns en antydan till grått i pälsen. Kan någon?

Skulle gissa på Polar Fox. Är han från djuraffär eller?

jo det är han..men de sa att han är från en uppfödare i Motala, men vet inte namnet på uppfödaren.

altså jag vet inte namnet på uppfödaren
Måste bara fråga: Han är inte ensam i buren?
gerbiler ska gå i par om två och då av samma kön.

Nej han är inte ensam..är väl medveten om att de inte ska gå ensamma 
vad tror du det är för färg?

kanske var lite dåligt formulerat i börja…jag köpte 2 unga gebiler varav 1 vet jag inte vad färgen är hehe!

Tror som sagt att den är polar fox, men vad är den andra för färg? Eftersom djuraffärsdjur ofta är släkt så kan man få en lite ledtråd därifrån.
Om pälstråna har svart längst ute på tippen är det polarfox.
Säger också Polarfox. Ser tom ut som att han kan vara en Polarfox WS om det inte är bilden som luras. Ser ut på första bilden att han är vittfläckad
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!

vad står WS för wolfgirl? white spotted? dessa förkortningar haha..jag ska ta en bättre bild. kan inte se en tydlig tippning utan bara skymt av grått om han är i viss vinkel. Den andra är en agouti.skulle tro de är bröder. samma storlek iallafall.

men vad skiljer en white polarfox med en polarfox?

Jupps, white spot. Vitteckningen kan då bleka tippingen ganska avsevärt. Därför kan de bli lite lika BEW. Om hans bror är agouti tror jag ännu mer på polarfox.
Jag ser iofs ingen vitteckning, och det finns ju en möjlighet att han är colorpointbärare vilken skulle kunna förklara att han är lite ljus.
WS var han dock inte. Var första kortet som lurade mig. Men en fin polarfox är han :)
- Ida

jaha! då förklarar det saken..så man kan säga att han är en polarfox white spot??? eller bara polarfox?
vad menar med color point egentligen?
oj jag har mycke att lära mig ser jag.

ok Polarfox..gjorde uppfödaren till mina flickor lite avis =) hon ville köpa honom, men tror ni han är fin till avel om man tänker färgmässigt? Jag har inte tänkt avla nu precis,utan jag läser hellre på för mycket än för lite före..men för skojjs skull vore det roligt veta vad avkomman kan bli mest troligt för färger om vi säger mamman är algerian fox och hennes föräldrar är PEW och grey agouti? nu vet jag inte vad hans sida av föräldrar har för färger. Jag registrera mig och de 2 flickorna på SGF så det är verkligen roligt de här.
Ni som har gått genetik kursen, Kan ni berätta lite om det? hur det var, hur länge det pågick? vad det kosta mm
En Polarfox bär generna A- C- ee gg P- och sedan som du själv säger beror det på vad den har för gener med sig från föräldrana.
Kursen pågår två dagar. Sista dagen får man göra ett prov. Kan berätta mer sen när jag gjort kursen. Ska gå kursen 19-20 April nämligen
- Ida

så fin hon va! vilken pärla!
#21 Enola tackar så mkt. Hon ska få bli mamma här i vår. :)
- Ida

åh va roligt! Bara 2 dagar ?! lycka till! ska börja plugga hemma redan nu lite i förväg hade jag tänkt! =)
#23 Japp. Nytt för i år. Innan har det bara varit en enda dag.
- Ida

du får berätta mer sen hur omfattande det var.
här är en bild på min polarfox.

det är ju lite konstigt för polarfox är ju lite gul beige i pälsen..va jag förstår så är dom det mer när de är unga. Men han är ju rätt ung och inte ns tillskymmelse till nå gult ens. men det är väl kanske ljus polarfox då..Men mycket fina är dom alla!

asså gu va söööt han är :)

om han börjar bli grå sen då kan det ju lika gärna bli en silvernutte? Med tanke på att han inte är särskilt gulaktig nu vill säga. Eller vad tror ni? Han liknar min pojke hemma som var väldigt väldigt vit innan han började skifta till grått. Men fruktansvärt söt var han ;-). Vad är den andre för färg?:)

hm..ja, jag får vänta och se ett tag på hur det utvecklar sig. Den andra är en agouti..om jag inte misstar mig helt..lägger in en bild på de 2. Agoutin är Jättelugn i handen! har problem se vem av dom som är dominant. En gång såg jag den vita Champis trycka ner whisky..och nosade runt på han..men sen när jag gav dom 1 brödbit var det whisky som ägde brödbiten..han pep å pep så champis gav upp..vad är ett typist tecken på Dominans tycker ni?
Tror också på Polarfox, riktigt söt! :)