Spån och gifter
Alltså, nu måste jag få rätsida på en grej. :}
På alla mus+råttforum man läser, så är det stort NEJ till att använda spån från barrträd till sina möss eller råttor. Då pga att barrträden innehåller ämnen som kan vara cancerframkallande. Det där vet jag sen innan.
Däremot hittar jag aldrig den diskussionen bland gerbilägare?
Eller, ibland dyker den ju upp, men aldrig lika intensivt, som råttägarna ryter till när någon visar sig ha spån till sina råttor..!
Använde själv vanligt spån när jag hade gerbiler, eftersom jag tycker det är det bästa underlaget, helt enkelt. Har aldrig haft råttor eller möss. Men om ämnena i barrträd är giftiga för dom, är dom inte det för gerbiler med? Eller har råttor och möss lättare för att "drabbas", av nån anledning?
Eller har jag bara missat nåt? <-- mycket möjligt ;}

Sen tror inte jag att gerbiler har lika hög risk för att få tumörer såsom råttor?
Dammet i spånet är ju detsamma, så undvik alltid dammigt spån för djurens lungor skull.
Spån till gerbils måste man ju ha för att det ska kunna gräva tjänliga gångar..
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
" Sen tror inte jag att gerbiler har lika hög risk för att få tumörer såsom råttor?"
Ja, det var det jag menade med om råttor har lättare att drabbas (av tumörer dvs). Har hört det förut, men har ingen aning om det verkligen stämmer eller inte. :-)