Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 732 ggr
OttoT
0

Varför gräver dom inte?

Jag kan inte förstå mig på varför mina gerbiler inte vill gräva gångar, min äldre gerbil Edward har gått på Toa-lätt hela livet så han har aldrig riktigt lärt sig det. Burkompisen på 7 veckor vill inte heller gräva gångar verkar det som, inte heller mina två honor. Jag tror att det är olika från gerbil till gerbil hur mycket dom gräver, det kan väl också ligga mycket i villka linjer dom har och så vidare.. eller vad beror det igentligen på?

Chimney
0

om dom gräver i hörn istället beror det mest troligt på att dom inte är födde under jorden, i gångar. dom vet troligen inte att det går.

[bimbim]
0

För mig var problemet för lite spån. Hade en vanlig dunabur med ca 1 dm spån i, då gjorde de ingenting. Sen bytte jag till en stor "samla" låda och har runt2 dm spån och nu gräver de som bara den! Försök att blanda ut spånet med karting och liknande också, hjälper till för att så stabilitet i de gångar de bygger =)

baby-lovedoll
0

#2  Bra tips!

OttoT
0

Dom gräver inte i hörnen, jag har ett akvarie med en massa spån! typ kanske 30 cm med spån. Jag har en hel del kartong nergrävt också, med den kartongen har dom ju ingen nytta av om dom inte vill ta sig ner dit : )

Tycker mest det är märkligt eftersom det tidigare honparet jag hade grävde gångar som tokstollar!

[bimbim]
0

hmm, har du prövat att hjälpa dem på traven? Som #1 sa så är det ju möjligt att de inte vet hur man gör. Fyll flingpaket med spån som de får gräva ur och gräv ner toarullar som färdiga gångar så kanske de kommer på hur man gör! =)

Chimney
0

jag stopped ner en toarulle på sniskan, för toarulklar vill dom ner i och sen är dom för nyfikna för att inte gräva sig ut igen i den nedstoppade ändan

OttoT
0

#5 Det kan jag ju göra!

Tack för tipsen!

jule
0

Ingen av Illidans syskon har haft problem med att gräva så jag tror att han och förhoppningsvis hans burkompis kommer att lära sig med tiden. Gräv ner lite mat så känner de lukten och börjar säkert gräva efter det:)

OttoT
0

#8 Illidan och hans burkompis gräver nu för fulla muggar, det är dock mina två andra honor som har lite problem :)

Det går frammåt i alla fall!

Speedy
0

Jag brukar gräva ner kartonger, putta iväg lite spån åt sidan så de ser vart de kan gå in, sen börjar de automatiskt tugga och gräva. De gillar att klättra också. hehe

jule
0

Det var ju bra! Att gräva är en instinkt hos gerbiler så de borde komma på det med tiden:)

OttoT
0

Det börjar sakta men säkert ta sig ; D

Testade det där med att fylla en flinglåda med spån, även en massa med rör, dom börjar nog förstå hur man gör :)