Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 546 ggr
Speedy
0

introducera mera info

Nu har jag bestämt att jag ska köpa två hanar och försöka sätta ihop dem med de hanar jag redan har. Har fixat skiljevägg till akvariumet. Har några frågor då de gäller att introducera gerbiler.

•  Vad är typiskt beteende på att de ska bli bråk?
  • Brukar de bråka första gången man släpper ner dem tillsammans, är de vanligt?
  • Hur länge ska man ha skiljeburen?
  • Jag har två bröder som snart är ett år gamla, hur gamla får de nya gerbilerna högst, resp minst vara för att de ska bli "godkända" ?
Speedy
0

Ingen som vet?

Skatvinge
0

Kan tyvärr inte hjälpa dig då jag är ny med gerbiler men det verkar inte som denna sajt är den mest aktiva så det tar nog ett tag innan du får svar på dina frågor.

Deco
0

Min erfarenhet är att de börjar bråka i princip direkt om de nu har tänkt bråka. Något typiskt beteende på att det ska komma att bli bråk har jag aldrig sett, antingen har de inte bråkat eller så har de lixom. Ett tips är att ha tätt galler mellan så de inte kan skada varandras nosar. För de kommer förmodligen försöka trycka in nosarna till varandra. Hur länge du ska ha skiljevägg är ju väldigt svårt att säga. Jag har varit med om "fall" där den igentligen inte alls har behövts och andra där den verkligen har behövts. Det beror ju "helt enkelt" på hur det går.

Hanar ska ju vara lättare att sätta samman än honor, men det är ju ändå lättare ju yngre de nya pojkarna är. Man brukar väl säga max 6-8 veckor.

Speedy
0

Ok tack så mkt för svaren=) Nu är de ju bara bebisarna som fattas,. Måste nog köpa från djuraffären, då de inte verkar kunna gå att få transport där jag bor.

jule
0

Hej!

Jag hade inte satt ihop så att du får sammanlagt mer än tre hanar. Annars är det lätt att det blir bråk om rangen och gerbilerna kan skada/döda varann vilket leder till att du måste sära på dem.

Nu till dina frågor:

• ** Vad är typiskt beteende på att de ska bli bråk?
    **När gerbilerna vänder sidan mor varann brukar det tyda på att de är aggressiva. Om de däremot rider varann eller jagar varann är det ett bra teckan. (OBS detta är när du sätter ihop dem inte i den delade buren). I den delade buren är det bra om de nosar lugnt på varann och sämre om de försöker attackera varann genom gallret då ska du inte försöka sätta ihop dem!

• **Brukar de bråka första gången man släpper ner dem tillsammans, är de vanligt?
    **Det beror på vilka gerbiler det är och hur man har gjort innan  T.ex. sätter man ihop dem för tidigt är det inte konstigt om de bråkar.

• **Hur länge ska man ha skiljeburen?
    **Detta är oxå något från gerbil till gerbil. Men i ditt fall (om du sätter EN hane med dina två) så skulle jag låta dem gå i delad bur i minst fyra dagar, och om de inte visar aggressivitet kan du testa att sätta ihop dem när du har tid att vaka över dem länge. Det är bättre att vänta för lång tid än för kort, är man erfaren av att sätta ihop gerbiler kan man se hur länge gerbilerna behöver gå i delad bur.

• **Jag har två bröder som snart är ett år gamla, hur gamla får de nya gerbilerna högst, resp minst vara för att de ska bli "godkända" ?
    **Som jag skrev innan, köp endast EN hane och låt den vara 6 veckor.

Behöver du mer hjälp är det bara att höra av dig. Att sätta ihop gerbiler kan ta sin lilla tid och ibland kan det vara mycket svårt. Kolla gärna om det finns någon erfaren uppfödare nära dig som kan hjälpa till.

//Julia

Speedy
0

OK, tack för svaren=) Anledningen till att jag hade tänkt köpa två st är för att om det inte funkar med mojje och speedy (de två jag har nu) så vill jag inte att de ska gå ensamen.