Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 594 ggr
Tobias844
0

Smitta gerbiler

Jag har blivit förkyld nu och så, har feber, kan jag smitta min gerbiler? :S

tjiggit
0

ja det kan du. håll på med dem så lite du kan och var noga med hygienen

Tobias844
0

okej då vet jag. vill inte smitta dom, tkr du att jag ska ta dom till ett annat rum än mitt rum som jag är i hela tiden?

EmmaG
0

Det behöver du inte. Men hantera dem så lite som möjligt. Och tvätta händerna innan du är i buren & grejar, ger dem mat etc

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Tobias844
0

okej. då vet jag. ska va noga med att tvätta händerna och att hantera dom så lite som möjligt

tjiggit
0

Det stämmer, du kan ju vistas i samma rum som dem, men ha dem inte i ansiktet och tvätta händerna innan du hanterar dem så att du inte smittar dem med dina baciller. Krya på dig!

Tobias844
0

okej. tack. ^^

[bimbim]
0

Hur kommer det sig att man kan smitta gerbiler med en vanlig förskylning medan det inte är en risk med andra djur? tex kaniner och hundar?

tjiggit
0

Gerbiler är mindre och därmed känsligare än hundar och katter. Men andra små gnagare tror jag okcås man kan smitta.

När man smittar gerbiler med en förkylning så kan de få värre symptom än vad vi har. Tex kan de få luftvägsinfektion av något som bara var en förkylning på människan.

[bimbim]
0

Men det här med att baciller ser olika ut för olika arter, vilket gör att många sjukdomar inte kan överföras från en djurart till en annan? Alrdig hört talas om en person som blivit förskyld pga att hästen är sjuk, fastän människan är mindre än hästen…

tjiggit
0

#9, jag är inte alls insatt i hästar, hundar eller katter. Jag svarar för gerbiler. Och gerbiler kan bli sjuka om man själv är sjuk, de blir dock som sagt sjukare än man själv är, antagligen för att de är mindre och klarar av människans förkylning sämre. Gerbiler är ganska känsliga djur, de kan ju exempelvis få luftvägsinfektion är de är ungar av för dammigt underlag.
Människor klarar väl bakterier bättre än gerbiler gör antar jag, kanske är det därför människor blir smittade av hästars sjukdomar, vad vet jag?