OT: Rooibosthé!
Jag såg den superba artikeln om denna dryck och vill nu pröva detta.
Två frågor: Var köper man det? Och finns det något recept på hur man skall servera det? Är det bara att koka som vanligt te och sedan ställa i kylen?

Kul att du ska testa på!
Jag köper i våran thé/kaffehandel här i stan som heter Record, är en liten kedja som finns på ett par platser runt i sverige. Köper då i lösvikt.
I mataffären kan det oxå finnas. Men då är det viktigt att läsa så att det verkligen bara innehåller rooibos! Såg nämligen själv att det enda rooibosthét i min mataffär som oxå heter African Roobos innhöl typ 58% rooibos, men resten vanligt thé.
Så köp bara 100% rooibos!
Ja, du kokar vatten som vanligt & låter thét dra i 5 min eller så & kyler det lite sen i kylen
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

vad ger denna dryk för effekt egentligen? (=

Rooibos är rikt på antioxidanter som bygger upp immunförsvaret =)
Du kan ju läsa i artikelkonfan om rooibos! Bör finnas under hälsohörnet & heter Naturens gåvor del1 om jag minns rätt..
// Emma, aka Althea

Okeeey Tack! <3 (=
African Roiboos finns i våran willys affär…

okkeey, va bra. jag såg att dem hade sånna i en affär(byggaffär) men det var till personalen, tänkte ta men vågade inte. Det låg i en tepåse, e det rätt? e det samma? (=

Nej, det va precis den sorten jag pratade om längre upp.
"Men då är det viktigt att läsa så att det verkligen bara innehåller rooibos! Såg nämligen själv att det enda rooibosthét i min mataffär som oxå heter African Roobos innhöl typ 58% rooibos, men resten vanligt thé.
Så köp bara 100% rooibos!"
Ge alltså inte av African rooibos!
// Emma, aka Althea

Okeeey TACK så jätte mkt (= <3

Hur gick de här sen nu då?
// Emma, aka Althea
Putt.
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

En fråga här:
Hittade en te på Willys som heter Rooibos te med citrongräs och blåklint, kan jag ge den till mina råttisar? Snälla svara, jag behöver veta det :)
Tack!

Det står på förpackningen att det är koffeinfritt

Citron är inte toppen för gerbiler, hur många procent citrongräs innehåller de?
Och är cit.gräs likadant som citron btw? Lika surt alltså? Känner inte till de…
// Emma, aka Althea

Det står inte hur många procent det är på förpackningen :/ Men hittade det här:
"Citrongräs innehåller citral som utvinns genom ångdestallition. Den närbesläktande arten Cymbopogon Flexiosus, malabar-gräs, är en naturpreparat."
Källa: http://fkogserver.bmc.uu.se/course/r/r3-80/r3-80botan-2002vt.pdf

Men med vanilj då?

Citrongräs & blåklint törs jag inte svara på.. Men vanilj går bra bara det är teinfritt =)
// Emma, aka Althea

Ok tack så mycket! :)

Det säljs i alla vanliga matbutiker, Ett lipton thé har jag för mig som sälja i vanliga
thépåsar
Själv har man gått och dragit på sig en förkylning (IGEN - andra gången på 3 veckor!) så jag dricker en kanna rooibos om dagen, haha. Faktiskt så har jag också blivit friskare snabbare än vanligt, men om det beror på tedrickandet eller något annat vet jag inte.
Mitt te är "Organic Rooibos" från Whittard of Chelsea. 100% torkade rooiboslöv och inget annat. :)
Jag jobbar i te & kaffehandel så jag kan ju passa på att svara :)
Rött te växer i Syd Afrika. Det är inget te, det är inte heller släkt med tebusken. Rött te eller Rooibos dricks däremot som te och man producerar rött te precis som svart.
när du ska tillaga rooibos ska vattnet aldrig koka utan antingen tar du bort vattnet precis innan det ska till och koka eller så häller du ner kalltvatten i det redan uppkokade vattnet, dock ska det vara innan du stoppat ner tet. varför då? jo för att om vattnet är "kokhett" så försvinner det nyttiga antioxidanterna, vattnet ska vara ungefär 70 grader.
personligen skulle jag om ni vill ha "riktigt" rött te köpa från en riktig tehandel i lösvikt där kan nu hitta det roobioste som passar just dig.
hoppas jag kunde tillföra något lycka till :)

miQaela, ja det var intressant o läsa ;)
Ville bara säga att mina råttisar inte gillar teet så särskilt mycket. Och sen så blandade jag inte honungen dit, för att då smakade det för sött (mitt te är som sagt me vanilj och det är sött smak redan).

Kan väl passa på att man kan köpa "Pure Rooibos" av märket Twinings på t.ex. Maxi.. Enligt förpackningen ska det inte innehålla annat än rooibos.. Ett paket á 25 tepåsar kostar runt tjugolappen ^^
min mamma driker rooibosthe men hemma har vi men vanilj och komomil kan det vara farligt men kamomil i?