Parning?
hjälp mej lite.
Det är så att jag undrar lite om parning…
Om vi säger att man har 2 hanar i en bur, och 2 honor i en annan, och så vill man sedan ha ungar. Kan man då sätta ihop en hona med en hane i en annan bur ?. För tänk om man inte vill ha ungar hela tiden, utan bara någon enstaka gång`? . hjälp meii ! XDD

Då tar man ut den dominanta honan när hon brunstar, och sätter henne i en bur med hanen hon ska para sig med. nätr de har parat sig klart så sätter man tillbaks dem i sina burar. Är det inte den dominanta honan som får barn kan den dominanta äta upp eller stjäla barnen.
Ska du handpara så lär du ha dem i en delad bur först. Så du inte bara sätter ihop dem för då kan honan och hanen börja bråka även om honan brunstar. Det är inte alltid honan accepterar hanen så. Dom kan vara kräsna.
Dessutom precis som sasha säger så var noga med att para den dominanta honan. Annars äter den andra upp ungarna. (har själv varit med om det en gång) Inge skoj att hitta halvätna ungar i buren. Dock var så inte fallet för mig som skönt var.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Min iris har också ätit sina ungar. Det var inte kul att se henne äta dem heller:P

usch, vad hemskt ! . Ojoj, men hur vet man vem som är dominant och inte då ? :S huhu

#5 okej, kanske kikar in lite senare :)