Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettot-fiket
Läst 883 ggr
EmmaG
2008-02-29 22:30
0

OT- Språk

Är lite nyfiken =)

Vilka språk behärskar du?
Vilka önskar du att du kunde?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

EmmaG
2008-02-29 22:33
0

För mig är det engelska som gäller.
Hur bra jag är, är svårt att säga. Kan skriva hyffsat, läsa & förstå är mkt lättare. Att läsa en tjock bok på engelska skulle väl gå men jag skulle inte ha orken till det.
När jag ser på tv/film har jag inga som helst proble med eng. subtitles, och beronde på serie kan jag även se utan subtitles 
I grundskolan läste jag 3 år franska men droppade den sen.. Idag kan jag typ 5 fraser kanske, haha ^^ 
Gick teckenspråk i gymnasiet. Men droppade den kursen sen med (pga av skolk) men det hade vart kul å lärt sig de ordentligt.

Mina 2 drömspårk att lära mig är faktiskt ryska & alviska

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Kristall
2008-02-29 22:54
0

Bor i Finland så jag kan svenska och finska.
Även engelska nästan flytande (inte allt dock för vår engelska-lärare är SÅ lat, lär oss inget >.<).
Ska även börja plugga tyska i 8-9:an.
Och så kan jag ett antal dialekter, både svenska och så lite finska :P

Ot, men kollade bara in på GiF sådär snabbt, är inte medlem här. ;)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

OttoT
2008-03-01 00:00
0

Måste väl säga att min engelska är funktionsduglig, men inte alls så bra som jag vill att den ska vara, är väldigt bra att kunna engelska (!). Har i övrigt pluggat Franska i 3 år nu också, är väl haj på mycket, dock långt ifrån flytade, min mamma har även bott i frankrike så hon kan det flytade, villket är en stor hjälp när man pluggar.

Jag skulle vilja plugga japanska eller kinesiska, har en kompis vars bror pluggar till ambassadör i Tokyo, han kan flytande japanska, villket är ett jättehäftigt språk :)

sasha-
2008-03-01 00:57
0

Engelskan är jag bra på, och nu har jag ju läst spanska i 3,5 år i skolan så man bör väl kunna göra sig förstådd på spanska med. Tyvärr har man mest lärt sig saker som- Jag vill ha glass- Jag kommer från Sverige- Hur mår du?.. o liknande

Har inget speciellt språkintresse och läser bara för betyget. Dock tycker jag att det är lite synd att bägge mina föräldrar är svenska, det hade varit jättekul att ha ett språk med sig på köpet, som min kompis som kan persiska. När man är hos henne och de börjar höja rösten mot varandra så skiftar de från svenska till persiska så jag inte ska förstå:P

Nicolina
2008-03-01 02:47
0

Svenska^^
Har ju självklart läst engelska ända från lågstadiet upp i ettan i gymnasiet - och det var på gränsen att jag fick G i slutbetyg!
Idag kan jag med näppe göra mig förstådd, ofta står jag som ett fån. Att förstå, folk som pratar med mig, texter, filmer, låtar, skriva osv. är ofta en ren omöjlighet…

Med andra ord är jag en person med extremt dåligt språksinne!! Troligen hänger det ihop med min dysleksi… (hur man nu stavar ordet..)
Men det roliga är att jag är jättebra på Svenska, så många lärare har kliat sig i skallen och undrat varför jag sitter med VG-MVG där men i engelska och andra språk är bedövlig^^

baby-lovedoll
2008-03-01 02:56
0

jag behärskar engelska väldigt bra tycker jag…

Jag önskar jag kunde spanska och danska ^_^

Solaika
2008-03-01 11:05
0

Jag pratar mest engelska. Några ord franska, lite fler ord på teckenspråk, en o annan fras på Thai.. typ.

Vardagsengelska pratar jag i stort sett flytande.. läste hela gymnasiet på engelska så det har blivit så. Dessutom klarar jag den medicinska engelskan bättre o bättre nu tack vare plugget.
Franska har jag läst 4 år.. men kan väl inte såå jättemycket..  hade en lärare som favoriserade de som va riktigt duktiga o struntade i alla andra.. däribland mig.
Teckenspråk har jag läst två kurser med gott betyg men tyvärr tappar man så mycket när man inte använder det.
Min syster pratar flytande thai så hon har lärt mig några användbara fraser. Typ "Kan jag få notan" o såna saker :-D

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Angelclaw
2008-03-01 16:34
0

Engelska pratar jag, flytande är väl att ta i,men bra. Teckenspråk har jag läst men tappat mycket, så nåt tecken här och var. Svenska givetvis :)

Jag skulle vilja läsa Finska, Meänkieli (Tornedalsfinska), och Isländska.

Och, Quenya, Sindarin, och Klingon, mest för skojs skull! :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Tina-A
2008-03-01 19:17
0

Kan engelska bra. Ser filmer utan problem utan text. Kan läsa engelska böcker relativt "smärtfritt" ;)

Förstår en del spanska (halva släkten talar helt flytande), men jag har inte riktigt haft orken. Läste spanska 3 år men nu kan jag knappt prata.. Glömt det mesta.

Vill kunna japanska och latin!!! :D

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

tjiggit
2008-03-02 12:22
0

Förrutom svenska behärskar jag engelska, tyska och spanska.

Hade nog velat kunna nått mer språk men vet inte vilket.

Tobias844
2008-03-05 03:51
0

dom språk jag kan: Svenska och Engelska

Dom språk jag vill kunna: Japanska, Hindi och Mando'a

Eazyy
2008-03-05 10:27
0

Jag kan Svenska och ganska bra Engelska :)
Jag kan även lite Franska, Spanska, Tyska och liiiite Japanska ;)
Jag ska läsa Franska sen på högstadiet :)

Jag vill kunna mer Franska, Kinesiska och Japanska :D

MsNattiz
2008-03-05 10:38
0

kan svenska och engelska , såklart - och lite franska-liiiiite japanska.

skulle vilja kunna mer japanska ^^

[Matilda92]
2008-03-05 18:05
0

Jag kan ju såklart svenska ^^, Men jag suger på engelska xD Men spanska kan jag rätt så bra:) Har pluggat det i 3,5 år, så jag kan ju rätt så mycket:D Men jag skulle vilja kunna bättre engelska, gav upp redan i 2:an så det är inte så lätt att komma ikapp nu, har ju inte lärt mig grunderna eller nåt xP

baby-lovedoll
2008-03-06 10:25
0

#14 det är ju synd :( För mej har alltid engelska varit en självklarhet ^.^ Har alltid haft lätt för mej där ^.^

L1ll4n
2008-03-06 18:25
0

Jag kan svenska och bra engelska & håller på och lära mig bättre tyska. ^^ Jag kan några ord på assyriska, spanska, franska, danska, finska och norska.

Jag vill kunna tyska, assyriska, spanska och franska bättre än vad jag gör nu. Sen så skulle jag även vilja kunna typ kinesiska. :D Ojoj , långt inlägg men det är väl på ett ungefär vad jag kan och vill :P

sasha-
2008-03-09 11:41
0

# 14

Ja då kan du inte ha det lätt, man börjar väl typ med engelskan i tvåan^^ Jobbigt med ntproven i engelska som kommer nu:/