Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 481 ggr
Tobias844
0

äldre hona yngre hane

jag tänkte försöka avla men jag har 2 honor en är 7 månader och en är 5 månader. går det sätta ihop dom med en yngre hane? eller dödar dom hanen?

sasha-
0

Nej det kan du inte göra, först måste du dela dem och sen kan du sätta ihop en av dem med en hane och en av dem med en ung hona. Efter ca tre kullar sen måste du dela hanen och honan så att hon får vila.

Annars kan man låta honorna sitta ihop, och handpara, vilket innebär att du tar ut honan som ska paras när hon brunstar och sätter henne med en hane och efter parningen sätter du tillbaks henne med honan, så kan honorna uppfostra barnen tillsammans. Många tycker bäst om att ha avelspar, men då blir det en klar ökning av burar vilket man kanske inte har plats/lust med.

tjiggit
0

De e viktigt att du parar den dominanta honan vid en handparning….

MsNattiz
0

hur vet man vem som är den dominanta?

sasha-
0

När man tar upp den ickedominanta och lägger ner henne i buren igen, så springer ofta den dominanta efter henne och luktar på henne.
 Den dominanta kan också "rida" på den andra för att visa sin Dominans. Ofta när man lägger ner nått gott i buren så snor den dominanta det ur händerna på den andra.

tjiggit
0

Den dominanta är också oftast den som tvättar den andre.

MsNattiz
0

okej, bra att veta ! ^^

Tobias844
0

tack för all hjälp ^^

baby-lovedoll
0

sen finns det massor av artiklar om avel här på iFokus och på zoonen :)  Lycka till!

Tobias844
0

oki ^^ tackar

Speedy
0

Lycka till och berätta hur det går=)

Tobias844
0

när jag sa till morsan att jag skulle köpa en hane för att få gerbil ungar sa hon "Nej! blir för många ungar och vi kan inte ha dom i separata burar för då kan vi inte ta med oss dom på semestern" (vi åker bara innom sverige.) morsan sa det nyss T_T

baby-lovedoll
0

mm tråkigt…. -_- det är nackdelen med föräldrar

Tobias844
0

japp. det är därför jag aldrig ska bli förälder. för barnen blir bara sura på en så bråk och då blir det tråkigt