några frågor :)
ska nu skaffa en kompis åt min gerbil som varit ensam ett tag…men jag undrar- hur reagerar en gerbil om den en dag hittar kompisen död?
när byter ungarna ut sin "bäbispäls"?
och när man sätter ihop en ung gerbil hanne med en äldre måste man hålla på gnugga in den äldre hannens lukt på den unga eller kan man bara låta dom träffas i ett badkar t.e.x?

Du sätter lättast ihop dem genom att använda dig av en delbar bur.
De får vara på var sin sida med galler emellan och så byter du sida på dem morgon och kväll. När du märker att de verkar lugna mot varandra och accepterar varandra kan du testa att sätta ihop dem på en neutral plats där det inte luktar gerbil. Övervaka dem flera timmar, ca 4-5 timmar, ibland mer, ibland mindre för att se så att det funkar. Om det inte fungerar får du sätta tillbaka dem i den delbara buren och försöka igen senare.
Tanken med den metoden är att de skall få varandras lukter och lära känna varandra utan att kunna skada varandra.
Det är viktigt att det är små hål i gallret på avdelare, varje sida bör vara högst 0,9cm. Var också noga med att bygga en avdelare som de absolut inte kan komma igenom på sidorna eller klättra över eller liknande, då kan det gå illa. När det gäller introducering av hanar bör den lilla ungen vara ca 6 veckor gammal när du sätter dem i den avdelade buren.
Om de accepterar varandra då du låter dem träffas sätter du dem sedan i en helt renstädad bur som inte luktar gerbil.
Lycka till och hör av dig om du har några frågor!

När jag hade två honor förut och den ena dog, så tror jag inte Freja (den andra) reagerade särskilt mkt, det är ju en naturlig händelse trots allt. Dock blev hon väldigt deprimerad när hon inte hade någon att leka med…..

Händer att de äter upp burkompisen. Låter hemskt men det är protein det med:/
okej, tack för svaren :)
när jag köpte min gerbilhenne hos djuraffären så var alla gerbiler i buren lite hårlösa på svansen, troligen för att dom bet på varandras svansar,jag tyckte juh synd om dem så jag köppte en, men vad kan djuraffären gjort fel efter som det hadde blivit så?för många i en bur?
som tur är växte har håretut, men i vitt(han e svart),så han är inte så "fin" men han är vacker för mej :)