Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 559 ggr
Angelclaw
0

Ensam tjej.

Jag har en liten tjej där hemma som nu sitter ensam, då hennes kompis Totte gick bort den 13/2 (skrev jag i inlägget "min gammelgubbe.." också)

Nu grubblar jag hur jag ska lösa situationen på bästa sätt.. Sushi är kring 3 år gammal (vi fick dessa två av en bekant som inte kunde ha dem längre, så exakt ålder vet jag inte.)  

Hon är lung och fin, mycket snäll tjej. Pigg och alert är hon också. Hon verkar ännu inte lida mkt av att vara ensam, men jag vill å andra sidan inte vänta tills hon börjar må sämre innan jag fixat sällskap åt henne.

Men, nu till frågan.. vad är bäst att samföra henne med? Ung hane/hona? 1 eller 2 st kompisar?

Tacksam för alla svar!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

sasha-
0

En kompis, eftersom sätter du henne med en hona ska det inte vara tre, och du kan inte ha två hanar med en hona.

Om du vill sätta henne med hona eller hane kan du välja själv, tror dock att det är pyttelite aningen lättare att sätta henne med en hane. Ska du sätta henne med en hona är det viktigt at honan är ung, ca 7 veckor. En hane behöver inte vara särskilt ung, även om det blir lättare ju yngre han är.

OttoT
0

Om hon är 3 år är hon antagligen inte fertil (kolla om hon brunstnar). Att sätta ihop henne med en hane är ett säkrare alternativ. Sätt ihop henne med en hane på 6 veckor så kommer det säkert funka :)

Angelclaw
0

:) Då får jag försöka hitta en liten killkompis åt henne.

//Tess

Sajtvärd på Motor

tjiggit
0

Om du skall sätta henne med en hona bör du sätta henne med ungen då den är ja 5veckor gammal för att lättare få ihop dem. Oavsett vilket kön den nya kompisen har behöver du introducera dem för varandra genom en delad bur. Hur du gör det hittar du på www.gerbilclub.com.

Angelclaw
0

Jo så långt har jag läst på :D

Tack :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

sasha-
0

Har skrivit detta i en annan tråd också, de allra flesta honorna brunstar även om de är sterila!!!

Brunst är alltså inte ett tecken på fertilitet.

MsNattiz
0

hur ser man att de brunstar?

sasha-
0

Finns lite olika tecken. De stampar, och när deras burkompis kommer nära stannar de och trycker rumpan uppåt, som vid parning.
Vill man kolla om hon brunstar kan man lägga fingret långt bak på ryggen på henne, för att se hur hon reagerar. De är ofta lite snabbare när man håller dem.

MsNattiz
0

okej, tack, bra att veta :)