Genotyper
Hej på er allihop!
Jag skulle vilja lära mig lite om alla dessa genotyper som finns. Har verkligen ingen som helst uppfattning/aning om hur detta går till i avelssammanhang och vill gärna lära mig lite av er uppfödare. Exv. vad alla dessa bokstäver betyder och vilka färger som går mer/mindre bra ihop osv… Släng in allt ni kommer på i inläggen! ;-)
/Ida

Ingen?

burmese, siamese, slate, DEH, Lilac, Dove, Grey Agouti, Silver Nutmeg är några färger jag är intresserad av. Låter någon av dessa mer/ mindre bra i avelssammanhang? Kombinationer mellan dessa man ska akta sig för eller liknande? Behöver ju massa tips här!:-).
Grund gentyperna på dessa färger ser ut så här:
Burmese: aa cbcb E- G- P-
DEH: A- C- ee G- P-
Dove: aa Cch E- G- pp
Grey Agouti: A- C- E- gg P-
Lilac: aa CC E- G- pp
Siamese: aa cbch E- G- P-
Silver Nutmeg: aa C- ee gg P-
Slate: aa C- E- gg P-
Lite grundläggande genetik kan du läsa på http://www.gerbilclub.com/
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
En artikel om gerbilgenetik som jag har skrivit. :)

aa- färgad mage
cbcb eller chch =colorpoint blekt kropp, mörkare nos,svans öron)
ee-gul
gg-grå
pp-rödögd.
Tex är en gerbil som är Gg inte grå, men den kan få gråa barn om den paras med en gg eller Gg. Om en gg paras med en gg kan de bara få gråa barn (ex grey aguti, polar fox, slate).
Nja, colourpoint kan bleka färgen lite, så om du parar en svart CC, som alltså inte bär colourpoint med exempelvis en siamese, så kommer alla ungar att bära colorpoint, då de får en gen från mamman och en från pappan. De ungar du får som är svarta kan alltså bli aningen ljusare.