Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 707 ggr
Creation
0

Gerbil-boende frågor! ^^

Jag är ny medlem här på gerbiler.ifokus och skulle vilja veta mer om gerbilers boenden ^^ Har läst lite på internet, men inte funnit någon bra information om det, tyvärr. :/
Planerar inte att köpa några gerbiler någon gång här nära, mamma skulle aldrig tillåta, men när jag är vuxen kanske :) Vill i alla fall få en lite bättre uppfattning av hur de bor ;) 

Jag har en del frågor som behöver svar: ^^
* Vad är bäst; akvarie eller dunabur, eller någon annan lösning(vilken iså fall)?

* Hur stort akvarie eller hur stor dunabur skulle man behöva(vill veta både laglig strl och egen bedömning) för 4-5st gerbiler?

* Vilken inredning ska deras hem ha? Ge gärna fler exempel ^^

* Vilket bottenmaterial är bäst?

* Hur ofta bör buren/akvariet städas?

_Visa gärna bilder på dina egna gerbilers hem! ^^

_Finns det förresten någon hemsida med annan bra information om gerbiler? Är väldigt intresserad av att få veta mer om de små varelserna ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

EmmaG
0

* Vad är bäst; akvarie eller dunabur, eller någon annan lösning(vilken iså fall)?
Helt vad tycker själv egentligen. Dock kan gerbisar gräva gångar mycket bättre i akvarium

*** Hur stort akvarie eller hur stor dunabur skulle man behöva(vill veta både laglig strl och egen bedömning) för 4-5st gerbiler?
**Ca 100x45cm bör man nog ha iaf.
Enligt lagen vet jag ej.

*** Vilken inredning ska deras hem ha? Ge gärna fler exempel ^^
**Hus, matskål, vattenflska, massa packat spån att gräva gångar i, toarullar etc..träleksaker, Ej plast. Skål med chinchillasand

*** Vilket bottenmaterial är bäst?
**Pressat spån, det kan dom gräva gångar i

*** Hur ofta bör buren/akvariet städas?
**Beror helt på storlek på buren och hur många som bor där.
Mina 2 bodde i en miniduna & jag städade varannan vecka.

Några relaterade artiklar;
Gerbilens naturliga instinker

Gerbilens bur

Ang springhjul

Det finns ju en bildtråd med många medlemmars burar, men irriterande nog hittar jag den inte nu..

En till länk oxå med mer info;
www.gerbilclub.com
Leta även runt i artikelarkivet här på GiF =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

tjiggit
0

Kolla in Svenska gerbilföreningens hemsida där står mycket intressant och lärorik information!

emmsaaan
0

* Vad är bäst; akvarie eller dunabur, eller någon annan lösning(vilken iså fall)? - Akvarium, definitivt. Man kan ha mycket spån & bomaterial utan att det spills. Det är dock svårare att flytta. Men dunaburar kan lätt bitas hål i.

* Hur stort akvarie eller hur stor dunabur skulle man behöva(vill veta både laglig strl och egen bedömning) för 4-5st gerbiler? Jag - har ingen aning, men så stort som möjligt :)

* Vilken inredning ska deras hem ha? Ge gärna fler exempel ^^ - Matskål (ej nödvändigt om man har koll på hur mkt de äter), vattenskål, vattenflaska, hus, ramper, toalettrullar, chinchillasand, grenar, rör, mycket spån, hö (ej nödvändigt), papper…

* Vilket bottenmaterial är bäst? - Jag tycker spån.

*** Hur ofta bör buren/akvariet städas?
**- Varannan vecka ungefär.