Gerbil-boende frågor! ^^
Jag är ny medlem här på gerbiler.ifokus och skulle vilja veta mer om gerbilers boenden ^^ Har läst lite på internet, men inte funnit någon bra information om det, tyvärr. :/
Planerar inte att köpa några gerbiler någon gång här nära, mamma skulle aldrig tillåta, men när jag är vuxen kanske :) Vill i alla fall få en lite bättre uppfattning av hur de bor ;)
Jag har en del frågor som behöver svar: ^^
* Vad är bäst; akvarie eller dunabur, eller någon annan lösning(vilken iså fall)?
* Hur stort akvarie eller hur stor dunabur skulle man behöva(vill veta både laglig strl och egen bedömning) för 4-5st gerbiler?
* Vilken inredning ska deras hem ha? Ge gärna fler exempel ^^
* Vilket bottenmaterial är bäst?
* Hur ofta bör buren/akvariet städas?
_Visa gärna bilder på dina egna gerbilers hem! ^^
_Finns det förresten någon hemsida med annan bra information om gerbiler? Är väldigt intresserad av att få veta mer om de små varelserna ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

* Vad är bäst; akvarie eller dunabur, eller någon annan lösning(vilken iså fall)?
Helt vad tycker själv egentligen. Dock kan gerbisar gräva gångar mycket bättre i akvarium
*** Hur stort akvarie eller hur stor dunabur skulle man behöva(vill veta både laglig strl och egen bedömning) för 4-5st gerbiler?
**Ca 100x45cm bör man nog ha iaf.
Enligt lagen vet jag ej.
*** Vilken inredning ska deras hem ha? Ge gärna fler exempel ^^
**Hus, matskål, vattenflska, massa packat spån att gräva gångar i, toarullar etc..träleksaker, Ej plast. Skål med chinchillasand
*** Vilket bottenmaterial är bäst?
**Pressat spån, det kan dom gräva gångar i
*** Hur ofta bör buren/akvariet städas?
**Beror helt på storlek på buren och hur många som bor där.
Mina 2 bodde i en miniduna & jag städade varannan vecka.
Några relaterade artiklar;
Gerbilens naturliga instinker
Det finns ju en bildtråd med många medlemmars burar, men irriterande nog hittar jag den inte nu..
En till länk oxå med mer info;
www.gerbilclub.com
Leta även runt i artikelarkivet här på GiF =)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Kolla in Svenska gerbilföreningens hemsida där står mycket intressant och lärorik information!

* Vad är bäst; akvarie eller dunabur, eller någon annan lösning(vilken iså fall)? - Akvarium, definitivt. Man kan ha mycket spån & bomaterial utan att det spills. Det är dock svårare att flytta. Men dunaburar kan lätt bitas hål i.
* Hur stort akvarie eller hur stor dunabur skulle man behöva(vill veta både laglig strl och egen bedömning) för 4-5st gerbiler? Jag - har ingen aning, men så stort som möjligt :)
* Vilken inredning ska deras hem ha? Ge gärna fler exempel ^^ - Matskål (ej nödvändigt om man har koll på hur mkt de äter), vattenskål, vattenflaska, hus, ramper, toalettrullar, chinchillasand, grenar, rör, mycket spån, hö (ej nödvändigt), papper…
* Vilket bottenmaterial är bäst? - Jag tycker spån.
*** Hur ofta bör buren/akvariet städas?
**- Varannan vecka ungefär.