Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbilder-berättelser
Läst 1455 ggr
L8sson
0

ovärkligt, jag är hämsk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

ni vet i fredas så tog jag kort på gerbilerna, idag gjorde jag också de.
Men Ellie kom aldrig fram ? så jag ropade på min lillasyster att hjälpa mej att leta i buren (inte för att buren är så stor men för att hålla i grejjer och sånt).
Man vet ju inte ifall hon ligger och är sjuk nånsatns under spånet eller kanske död :S?

a men iallfall så får jag bara för mej att tänk ifall hon sitter under krukan ?? de va en tanke bara , de skulle aldrig kunna hända?

jag lyfter och vem sitter inte däär?? JO ELLIE
hon är jätte smal och gungar lite (obalans) hon har suttit där under sen fredas natt antagligen..

jag är den hämskaste person i hela vääärlden..
jag trodde inte mina ögon!! sen när jag kollar på bilderna så har ju jag tagit kort på krukan för att gerbilerna har grävt runt den den e står på bart golv (se bilden)  och där i sitter en av mina älsklingar liksom, och på ett annat kort så sitter båda mina gerbiler vid krukan ni får se bilderna sen…

men iallfall jag är så hämsk jätte dum jag är…. så nu har jag lagt krukan rätt så nu kan ingen fastna där under..
MEN jag kkänner mej så elak (djurplågeri) Min lilla syster baara  backade när vi hittade Ellie hon vart jätte rädd ifall hon skulle vara skadad.. jag gav Ellie mat och vatten nu ligger hon och sover..

jag är hämsk ju!

L8sson
0

här titta !! Hoppsan sitter ju på krukan och kollar ner i hålet :O ååh jag e dum ju !

EmmaG
0

Förstår att de känner dig jättehemsk men man är inte mer än människa & ibland gör man saker utan att tänka sig för =)
Och det gick ju bra med henne iaf

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[bimbim]
0

Mina råttor älskar att gräva under krukorna och fastnar hela tiden, brukar inte göra någon skillnad om jag lägger dem på sidan från början, har fdör mycket spån under så de lyckas alltid vända krukorna över sig. Råttorna är ju dock ökendjur så de klarar sig ett tag..=) Brukar se till att kolla två ggr per dag om de är under krukorna och när jag reser bort så tar jag ut allt de kan fastna under. Se det positivt, du kommer aldrig göra om samma misstag igen! =D

Abico
0

Ett tips kanske vore att slå sönder krukan så att det blir en ingång på ena sidan? på så sätt försvinner risken att någon av råttorna ska fastna därinne :) Det är sånt här som händer, nyfikna djur tycks alltid hamna i såna här situationer, jag tror det är något man får räkna med *s*
Hoppas nu att hon repar sig snabbt och att du inte går och tänker alltför mycket på det.

//Hanna

Hanna 

[Matilda92]
0

Tur att ni hittade henne!:) Har varit med om liknande saker.. inte alls kul:(

När jag hade min första gerbilkull var det 2 ungar, deras syrra var jättekänslig och fick luftvägsinf. så dom kunde inte ha sandskål i buren… Men sen dog tyvärr syrran och då kunde jag sätta in sandskålen som var en hunmatskål som vägde ca 1kg, tror jag. Den stod på spånet. Jag märkte direkt att dom började gräva under skålen och låg under den mm. och jag försökte fixa till det men det gick inte att få den att stå perfekt så jag lämnade den. På kvällen skulle jag gå och lägga mig, men av bara nån anledning skulle jag titta till gerbilerna i alla fall. Då hörde jag ett pip. Tindra(mammans burkompis) var ute men det lät inte som hon pep. Jag skulle lyfta på taket till huset för att kolla att ungarna som var ca 4-5v. mådde bra. Men dom vaknade inte när jag lyfta så jag ville inte störa dom, men jag undrade var pipet kom ifrån. Av nån anledning så lyfta jag på sandskålen och där låg Frasse!! Den ena gerbilungen! Både Tindra och hans mamma som legat i huset sprang fram och tvättade honom direkt!! Han såg också helt bedrövlig ut. Han huvud var svullet, och det hade runnit från ögonen som han knapp såg ngt med:( Men jag skalade pumpafrön och gav vatten till honom och efter några minuter såg han bra ut!:D Men vilken tur att jag kollade till dom! Annars skulle han säkert dött under natten:'(

Tänk tvärt om! Tur att du hittade henne!:D

L8sson
0

tack för alla posetiva tankar :) aa smart de där med krukan.
Jag kommer kolla varje dag ifall krukorna ligger rätt :)

har låtit henne va nu ett tag, men nu ser jag att hon inte andvänder sitt höger bakben :/ så har hon sår runt sin nos för hon har väll stuckit upp den i hålet i botten av krukan.

pappa har kollat på henne han sa att de inte går att göra nått åt ett sådant litet ben, bara vänta och se ifall de blir bättre eller sämmre..

L8sson
0

hon ser så sjuk ut :/

Milda
0

#6 Min ena gerbil bröt benet för någon vecka sen. Det läkte , så nu går hon med benet. Jag vet inte om din har brutit benet men om den inte har det så läker det nog endå, eftersom min bröt benet och det läkte. Hoppas att allt går bra ! (:

L8sson
0

#8 jaså aha aa jag väntar och ser

vekan
0

min bröt också benet för några veckor sen det har läkt helt nu.

sasha-
0

Min med

Mymlan
0

Ge extra foder, grönsaker, barngröt, barnvälling.. Se till såhon dricker ordentligt..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

L8sson
0

oj hehe läker dom sej sj ^^

[Matilda92]
0

Jag har också haft en gerbil som bröt benet^^ Det läkte på 5 dagar:) Se till att hon får i sig vätska och så.

[bimbim]
0

mm, deras ben e så mjuka och smala att de lagar sig själva- Tips är att blanda i lite honung i dricksvattnet. Gör det mer aptitligt och så får hon i sig lite snabb energi enkelt. Hjälper henne att orka äta den riktiga maten, fick det tipset av min veterinär när min slog ut tänderna.

L8sson
0

#15 :) okey de ska jag göra

L8sson
0

ni kanske vill höra lit ehur de har gått??

varit lite orolig över henne men hon beter sej som vanligt, fast med ett släpandes ben och svansen hänger bara .. hon sover väldigt ofta har jag märkt också

baby-lovedoll
0

okej vad skönt att hon verkar bättre.  Men det tar ju säkert ett tag innan hon är helt ok.

L8sson
0

jo de tror jag med, jag va rädd att inte hon skulle kunna gå upp för backan av spån men de kunde hon som tur va :D

baby-lovedoll
0

okej vad skönt :)

L8sson
0

vill bara säga att Ellie kämpar på varje dag :) har lite svårt att ta sej upp för spånkullarna men de funkar.

idag så höll på hon och sina systrar på att gräva och Ellie grävde för fullt ;)

jag undrar ifall en gerbil kan leva med ett brutet ben och bruten svans? (ifall de inte läker ihop sej sj)

(en ny bild på Gumman<3)

Timotej
0

Vår ena pojk var med om något liknande för några månader sedan. Har en ikea-glasskål/burk som sandbad,  på något sätt hade den tiltat mot huset som blockerade utgången och Drogo blev fast däri, den låg även så tätt mot husväggen att knappt någon luft kom in.

Jobbade den helgen så jag hade matat dem på kvällen, sedan kom vi inte hem förens kvällen därpå och hittade Drogo. Luktade seriöst död råtta när vi tog upp honom. Stackarn var helt slö, tuffsig och röd och svullen runt ögon och nos. Tvättade med koksaltlösning och han repade sig fort, tack och lov.

Tur att din tös kämpar på :)

Lätt att olyckor händer när man har mycket spån och små grävgalna djur som underminerar allt.

Milda
0

#21 Jag tror faktiskt att dom kan leva med bruten ben. Min kunde gräva och springa jätte fort på 3 ben. Hon drack och åt också. Det där med att hon sover mycket är bara bra , min sov nästan hela dagarna och som sagt efter någon vecka var hon pigg som en mört ! (:

Tina-A
0

Jag hoppas att det blir bättre! Skönt att hon verkar vara på bättringsvägen :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

vekan
0

Jag skulle tro att hon klarar sig, men jag är nästan säker på att det kommer att läka ihop redan efter någon vecka, men tappa inte hoppet om de fortfarande skulle hänga efter en veckas tid, det kan ju ta två veckor. Det som kan hända är att benet/svansen läker fel och bli lite sned eller krokig. Någon som vet om detta gör ont för små djur?

L8sson
0

#22 visst känns de h'mskt när nått sånt händer ? :/ men tur är ju att man hittar dom :D aa dom är ju väääldigt gräävglada

#23aa hon gräver redan nu men hon sover väldigt mkt de gör hon, äter ocg dricker gör hon också :) men hon är inte ofta framme och springer hon är mäst och gömmer sig.

#24 aa de e skönt att hon inte blir sämmre :)

#25 nej jag tappar inte hoppet, de e ifall Ellie gör de då e de ju inte mkt att göra åt saken, mm de kan ju läka fl men de ska väll inte va nån skada med krokig svans :P??

dreamiz
0

Om det läker ihop fel o blir krokigt så när det gäller svansen lär det ju inte vara några problem. Är det benet så får man ju se hur hon verkar må, verkar hon ha ont (av snedbelastning tex) eller inte kan röra sig ordentligt. Men du ser ju på henne hur hon är, beter sig osv.

Jag har också haft en gerbil med ett brutet framben o det läkte hur bra som helst. Beror ju på hur brottet ser ut om det läker rätt eller fel.

vekan
0

Hur ser man om gerbilen har ont egentligen? Bara lite nyfiken, man märker ju om gerbilen inte vill stödja på benet. Och om man greppar gerbilen hårt om magen (bara ett exempel) så kan den pipa till. Finns det andra sätt gerbiler uttryker smärta på.

tjiggit
0

#28, Om den slutar äta, sover ovanligt mycket, biter dig (om den inte brukar göra det), osv….  Då kan kman misstänkta att gerbilen har ont någonstans eller att den på annat sätt inte mår bra.

L8sson
0

#27 ja jag menar ju de om de läker fel så får man se om gerbiler mår bra fortfarande..

#29 bra förklaring =)

L8sson
0

nu så har jag sätt att hon stödjer på sitt ben =D yippie

men svansen hänger lite konstigt fortfarande ^^ men de blir bättre !! =)

tjiggit
0

Härligt att höra :)

L8sson
0

=) jajamen

dreamiz
0

Härligt att hon e bättre!

L8sson
0

aa faktist =) kul att hon går på benet nu