Vad är giftigt?
Hejhej!
Är det någon som har koll på vad som egentligen är giftigt för gerbiler? Brukar ge mina rester från julgranen (underbara klättergrenar som är trevliga att tugga på). De verkar inte må dåligt av de, snarare tvärtom. De blir eld och lågor så fort jag stoppar in dem men man vet ju aldrig?

Gran är jag mycket skeptisk till pga av terpentinet
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Förklara gärna närmre!
Jag är också tveksam till om det är bra att ge dom barrträd. Terpentin kanske inte är bra för dom. Det finns ju i barrträd, framförallt i tall. Men har dock inte så stor koll på detta.

http://gerbilforum.proboards21.com/index.cgi?board=foodfaq&action=display&thread=1184290025
Länkar till en ganska bra artikel där du hittar en del om vad du inte ska ge gerbilerna. det finns även en sida som heter 'OK foods for gerbils' på samma forum.
jag vet att silvergran, idegran och kungsgran är giftiga, iaf är det så för hästar.
Okej, men terpentin måste du ju framställa först genom en process? Det finns ju inte ren terpentin i granen liksom även om oljan finns där.
Men då ska jag kanske sluta ge dem grangrenar, de har fått sådant i över ett år och de har inte påverkats av detta alls under denna tid men jag vill ju inte skada mina sötnosar!

Terpentinet frigörs när de kissar på de tex
// Emma, aka Althea

Får för mig att stenfrukter och citrusfrukter inte är det ultimata att ge gerbiler. Kan dock inbilla mig.

Citrusfrukter stämmer.
Ang. stenfrukter (som avocado) så är det blåsyran i skalet & kärnan som är giftigt. Men själva frukköttet går jättebra att ge.
// Emma, aka Althea
Nu har jag rådfrågat en veterinär om det här med grangrenar och hon sade att så länge grenarna inte har tjocka klumpar av kåda på sig och om de är torra och fina så är det inga som helst problem =o)
Det är nämligen kådan som man utvinner terpentin ifrån!