Sand
Jag har testat ha sand i olika grejer, mest då stora glasburkar med sand i, de kommer i o ur. Men ser fint ut en dag sedan är det full proppat med spån. Hur ska man kunna ha sand så det åtminstone håller i en vecka.
Bytta man hänger upp i nätlocket?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Hur lyckas de få spån i en stående glasburk??
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Mina lyckas också få spån i allt, har testat diverse modeller, höga glasburkar, sådana lutande glasburkar de har på Ikea, m.m. inget fungerar. De transporterar spånet i munnen över till alla ställen i buren, allt blir nergrävt, matskålar, hus, rubbet. hehe 
Så jag sätter ner sandbadet till dem lite då och då under dagen så får de ha den en stund, sen tar jag upp den igen. För inte nog med att de transporterar in spånet i sandbadet, de skvätter också ut sanden så den hamnar överallt i buren om man låter den stå.
Har funderat på att på något sätt bygga en ovanvåning till dem dit de får klättra upp, och ha sandbad där, kanske inte lika lätt att transmportera upp spånet… Men mina är så envisa så de hade nog lyckats ändå. :)
Jo då de lyckas de börjar gräva i ena änden och för spånet bakåt så det blir en hög och där under är glasburken. Gerbil mamman lyckades ju nästintill få in all nytt spån i kartonghuset var bara ett tunt lager med spån o hö på högra sidan av kartong huset.

Jag har ställt ner en petboxbotten till mina = )
En modell två, utan lock. Mina kissar ju även i sanden (vet inte om det är vanligt bland gerbiler?) så jag måste ju ändå byta den lite då och då, men så mycket spån lyckas de inte skvätta ner i boxen iaf. Och vill man kan man ju sätta på locket men ta bort luckan i taket, de borde ju absolut kunna hoppa i och ur då också.
Nu har jag spån så de kan gräva ordentligt ca halva akvariet nästan med spån i. Under allt spån finns kartonger, toarör..

Mina har också massor av spån i buren, kanske inte syns på bilden men de gräver som sjutton, och när ett antal kartonger gått åt så är bädden nästan uppe vid kanten av buren - och petboxen funkar fortfarande utmärkt = )
#6 Jag har mer än så i akvariena jag har mina gerbiler i.

Jag har ett "bord" till mina, ca 30 cm högt. Bygger en ramp upp & så står det en skål där.
Har samma proplem, antingen skvätter de ut sanden eller också så skvätter de spån i sanden. Har inte hittat nån lösning ännu, de lyckas alltid :D De små busarna. #4 Jo, mina kissar också en hel del i sanden, ofta är det sanden som luktar mest. Så tre gånger i veckan får jag åtminstone byta den.

Jag har ikea-skålar Förvar, heter de. Men jag ställer dem inte med öppningen på sidan utan rakt upp, de kommer både i och ur den och så länge den inte står på botten med massa spån i buren så kommer det inte i spån i den. Min har också en förmåga att systematiskt proppa sandburken full med spån ananrs.. suck!
Även jag har ikea-skålar, dom funkar utmärkt då jag använder mig av toa-lätt, dock har jag problemet att dom gärna flyttar in och sover i den, (fyller den med hushållspapper och hö..)Suck.