R.I.P Pluppan
I fredags dog min älskade Pluppan :( Hon dog nog dels av ålder, hon blev 3½ år gammal, men även av njurfel tror vi, eftersom hon luktade gammalt kiss ett tag innan hon dog. Vi tror att hennes syster antingen försökte släpa in henne i ett trähus i buren, eller ut från det, eftersom Pluppan låg i en väldigt konstig ställning utanför huset, och huden var bortgnagd på halva sidan av huvudet, ändå in till käkbenet. Vi har nu kvar hennes syster Mini, och vi har inte haft planer på att köpa en ny kompis till henne, då vi har fått rådet från de vi har köpt gerbiler av att man inte ska det, men vad jag har läst här så ska man det, hur är det egentligen? Hon verkar inte så ledsen/chockad och sådant nu, har byggt ett eget nytt bo och försökt möblera om i buren.
(Ursäkta texten på bilden, det är den enda jag har på den här datorn)

Vila i frid lilla Pluppan.
Gerbiler ska ju alltid bo minst 2. Men det blir ju problematisk om en dör & så. Min gerbil fick bo själv i 4 månader innan vi bestämde oss för att ta farväl (Hon hade bara tre ben & mådde inge vidare). Om du vill fortsätta med gerbiler så ska du köpa en eller två till, är inte så bra på sånt.
Hur gammal är tjejen du har kvar?? Har du tänkt fortsätta med gerbiler.
Gerbiler är flockdjur och ska leva två och två. Tänker du fortsätta med gerbiler så ska du sätta ihop henne med en unge på max 6 veckor.
Eller beror på hur gammal hon är kan du sätta ihop henne med två små pojkar. Men det beror på åldern så hon inte är fertil och får ungar.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!

#1 Jag är inte säker på att jag vill det, tror inte att jag har tid just nu att lära känna nya små liv, det blir till sommaren isåfall.
#2 hon är precis som Pluppan 3½ år gammal, och som sagt så är jag inte säker på om jag har tid med det just nu, det blir ju mycket ansvar speciellt i början. Jag ska prata lite med mamma så får jag höra vad hon tycker, för det vore ju kul för både Mini och mig att skaffa fler gerbiler. Om det nu skulle bli så att vi skaffar sällskap till Mini, går det att köpa två stycken då, så att det inte blir en som blir ensam igen när Mini går bort?
Gud vad vacker Gerbil!! hoppas hon sover gott ^^

När en av mina dör (inte än på några år hoppas jag) så ska jag definitivt skaffa 2 nya bebbar som sällskap.
När min tjej Smulan dog för 1½ år sedan så blev hennes syster Freja väldigt deprimerad. Freja blev bitsk och drog sig undan. Som tur var behövde hon inte vara ensam mer än en månad innan hon också dog… Tyckte så synd om henne, var hemst att se henne så eftersom hon alltid varit den lugna och mer mysiga av dom två :/
#5 För mig var det tvärtom Lo blev mer tillgiven när hon blev ensam (då vetrinären sagt att vi skulle sära på gerbilerna, när li skadade benet) hon saknade väl sällskap antar jag. Men nu bor de tillsammans igen.
R.I.P. Pluppan, du får trösta dig med att hon blev gammal :')
Usch vad tråkigt! :'(
Hon var verkligen jätte fin!
*Tröstkramar* <3

#4, ja hon var jättevacker :) Det hoppas jag också.
#6, det är så med Mini också, förut har hon inte varit så tillgiven alls, har bitit mig när jag har hållt henne i famnen i längre än en minut. Nu kan jag däremot hålla i henne rätt länge innan hon börjar nafsa lite löst. Ja, hon blev ju väldigt gammal, och jag tror hon hade ett bra liv också :)
#7, tack :) <3