Introducera
Mina två gerbilsystrar har varit ifrån varandra i ungefär en och en halv vecka, sedan den ena skadade sitt ena bakben och vetrinären sa att de skulle bo var för sig tills benet blev bättre. Nu är benet mycket bättre och Li är redo att flytta hem. Hör hört att gerbiler ska glömma varandra redan efter några dagar och i sådana fall skulle de börja slåss om vi släppte ihop dom nu. De levde tillsammans innan olyckan och har vuxit upp tillsammans. De kom alltid bra överens. De är födda i augusti förra året. Har hört att det ska vara svårt att introducera två vuxna honor. Hur ska jag göra? Vad tror ni?

Veterinären har sagt hel fel till dig!, tyvärr. Man ska aldrig sära på gerbilerna fast den ena är sjuk. Som du säger glömmer dom varandra, och desutom är det bättre för en sjuk gerbil att bo med en frisk då den friska tar hand om dom sjuka, tvättar den och så. Nu är du ju i det läget att sätta ihop 2 vuxna honor, vilket vad jag vet inte går. Så jag är skeptiskt till att de går att sätta ihop igen, tyvärr:(

usch vad jobbigt med en sån veterinär. Du kan ju prova sätta ihop dom iaf, lycka till isåfall.
Om du ska prova att sätta ihop dem i alla fall, kanske värt ett försök:) Så måste du använda dig av en delad bur!
Jag har hört att de i enstaka fall ska kunna gå att sätta ihop vuxna honor. De har väl inte heller någon "familjedoft"? Har hört att om man "badar" dom så att dom får samma doft ska det gå bättre. Och om de nu inte går så måste jag skaffa en ny kompis till båda flickorna, ska jag då köpa honor som inte är könsmogna? Alltså ungefär 6 veckor..Men det känns ändå synd eftersom de var så bra vänner, sov tillsammans och tvättade varandra :'{

ja isåfall honor som inte är könsmogna. Ja det är synd när det blir sådär :(
Jag tvivlar att det går att sätta ihop dem. Båda är könsmogna o har glömt bort varandra efter så lång tid.
Ska man sätta ihop honor ska den ena helst vara runt 5-6 veckor då de ej är könsmogna. Blir så arg när veterinärer säger sånt. Dom bara förstör!
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Jga har puttat upp en tråd jag skrev när våra gerbiler varit separerade eftersom veterinären sa så. den heter "håll tummarna för marshmallow" Kanske du kan göra som vi gjorde?
#7 Hon skulle kunna försöka i alla fall:) Fast hanar är ju också lättare att sätta ihop än vad det är med honor:/ Men det är ju värt ett försök bara man är väldigt försiktig!:)

Ja, också skulle hon kanske kunna börja med som den del förslagit att tvätta dem så de luktar "ingenting" eller samma? och byta till nytt spån, tvätta alla grejor?

Eller hon förresten, vet inte om Vekan är tjej eller kille? 

Tyvärr kan det vara svårt att få ihop dem igen. Men som sagt, du kan ju göra ett försök. Isåfall sätter du dem i en avdelad bur som är helt rengjord. Så att det inte luktar gerbil där alls. Byt sida på den 2-3 gånger per dag. När de inte visar någon som helst aggressivitet mot varandra (om det nu går alltså) så kan du försöka sätta ihop dem på en helt neutral plats (tex en låda)som ingen av dem varit på innan. Låt dem gå i den delade buren iaf en vecka för att vara på den säkra sidan.
När du sätter ihop dem, var beredd med handskar. Om de visar aggressivitet mot varandra sätter de sidorna mot varandra och tryckler sig mot varandra innan de flyger ihop som en boll. Gör de det är det nog ingen idé. Men flyger de inte ihop kan du under övervakning fortsätta låta dem träffas. Om du m'ärkar att den ena tvättar den andra eller att de lägger sig och sover ihop är detta ett bra tecken, ett tecken på att de accepterar varandra.
Funkar det inte får du nog köpa två bebishonor, en till varje vuxen gerbil. Men då rekomenderar jag att du köper honor på 5 veckor, eftersom honor är kinkigare att få ihop än hanar brukar man sätta ihop honor när den minsta är 5 veckor. Då brukar det itne vara några problem. Även då gör du som jag skrev innan, med delad bur, träffas på neutral plats osv…
Hoppas det löser sig
Är det verkligen möjligt att få djur luktfria genom att tvätta dem? Är det inte effektivare att göa som med hästar och smörja in en starkt luktande salva på dem båda? På hästar smörjer man in näsborrarna på ett sto och delar av det föl som ska få stoet som fostermamma. Gerbilers näsa är väl för svår att hitta för att smörja in =P, men ryggen eller någor kanske funkar?

När jag introducerade mina killar så luktade de varandra på magen/baken (bl.a.)….
Men är inte gerbiler för känsliga för att smörja in dem i en stark lukt? Dessutom måste man kunna tvätta av dem det sen, och sen ska det inte heller vara något farligt, eller något de kan äta, för de puttsar ju varandras päls om de tycker om varandra… (iaf mina killar började rätt snabbt med det)
Tvättar man dem så blir de inte luktfria, tvålen eller vad man nu använder sätter också en lukt.
En sak som jag tror kan vara viktig är att du som sätter ihop gerbilerna är lugn och inte stressad, för djur känner av när man är stressad och det kan stressa upp dem också. Min kanin, (som inte är gerbil jag vet
) känner av när mitt blodsocker är för lågt (har diabetes typ 1) och blir jätteorolig och puffar på mig, för att det blir en form av stress. Så ta det lugnt bara och hoppas på det bästa 
Hoppas att det går bra för dig och gerbiltöserna!
Ja, har bara hört att det ska underlätta om de har samma lukt. (ex. att båda luktar som tvålen) men jag ska nog inte göra det ändå :\.. måste hitta något sätt att dela av buren på. Sedan kan jag testa att låta dom träffas på en neutral plats ex. badkaret. Där det inte luktar gerbil :P

Tänk på att du skall sätta ner dem i en helt ren avdelad bur, alltså behöver du tvätta ur buren så att det inte kan finnas några luktar alls kvar i den om du tänker försöka introducera dem för varandra igen. Ju längre du väntar på att introducera dem, destu svårare lär det bli. Den enda chansen som jag ser det till att du får ihop dem igen är om de kommer ihåg varandra. Att sätta ihop två vuxna honor som inte längre känner igen varandra är alltså dömt att misslyckas.
Jag har låtit dom nosa på varandra (genom plastvägg, med lufthål) de verkar inte aggresiva men de är ju svårt att säga. De verkar ignorera varandra, de nosade lite på varandra och lo verkade lite rädd i början och gömde sig i svamphuset. Lo är den som inte har skadat benet och Li är den som skadat benet.
Sätt dem tillsammans i en liten pet-box och bär omkring på dem, då lär du dels se om de börjar bråka men du ser ju också snabbt om de kommer ihåg varandra.

Genom att ha dem i en avdelad bur (avdelad med galler) kan du märka om de är aggressiva mot varandra eller inte utan att de kan skada varandra.

en kompis till mig skulle para ihop två nykastrerade marsvinshanar, och hon tog en vix halstablett under näsan på dom, lol.. hehe men det gick iaf jätte bra.

Hur har det gått för dig?
För mig har det gått bra att sätta ihop två vuxna gerbilhonor som har varit särade i en månad då den ena var på parning. Jag släppte bara ut dem tillsammans på golvet i ett stort rum. Jag lät de vara lös där i några timmar medan jag övervakade och satt sedan ihop dem i samma bur. Det gick helt smärtfritt!
Hur gör ni uppfödare då en av två honor ska paras? Då måste man ju sära på dem?
#20 Jag har haft två st honor i samma bur och sedan viljat para den ena. Då har den honan handparas. Dom båda honrona har suttit i delad bur med hanen och hans burkompisar. Sedan när dom accepterar varandra sätter man ihop honan som ska paras med hanen och låter dom para sig ca 3-4 tim. Sedan får de komma tillbaka till sína respektive kompisar =) Så man måste bara sära dem i några timmar…

Precis som Matilda92 säger gör samtliga av de uppfödare jag känner till då de skall para en hona som skall sitta kvar med sin kompis.
Gjorde precis som Matilda när jag handpara Enola här för en vecka sen. Båda paren (hanarna & honorna) satt i delad bur i drygt en vecka. När honan brunsta och visade sig villig tog jag ut henne och hanen och lät dem få para sig (dock ville Enola inte veta om Ernst efter en timme så får se om det blir några bebisar). Sedan så fick alla återvända till sina burar och inga problem alls.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Idag släppte jag ihop dom i badkaret, de var inte aggresiva de luktade lite på varandra, de tvättade till och med varandra. Även om de mest var intresserade av den nya miljön. Städade buren och lät dom träffas där. Nu är dom tillsammans i buren och verkar goda vänner de är åtminstone inte aggresiva. Ska jag låta dom bo tillsammans under natten? De tvättar varandra och de verkar ungefär som vanligt :D

Ja det verkar ju lugnt tycker jag (vet inte så mkt om sånt dock) Men det skulle vara konstigt om det ändrades mitt i allt om dom accepterar varandra nu..
Ja, de tillbringade natten tillsammans och allt verkar lugnt :)

va skönt :D
Ja, tvivlade ju på att det skulle gå. Men de verkar goda vänner!
kan bara säga grattis!

Vad kul att du fick ihop dem igen!
Ja, verkligen! :D
Vad skönt att du kunde få ihop dem igen! (: