Attityden på forumet?
Efter att ha blivit uppmärksammad av en medlem så vill jag ta upp detta med er.
På detta forum får många olika människor samsas under samma tak, vilket betyder att alla har sin egen åsikt om saker och ting.
Ni har säkert hört uttrycket "alla blir saliga i sin egen tro".
Jag är inte insatt i vare sig föreningsvärlden, eller avelsvärlden vad det gäller gerbiler & hamstrar. Men har förstått att åsikterna främst går isär vad det gäller lämplig avelsålder på gerbiler.
Och som vi sett i Lottes tråd "Hälsingeskogens I-kull" så kom detta till uttryck.
ALLA MÄNNISKOR ÄR VÄLKOMNA HÄR, OAVSETT OM DU ÄR EN SGF:RE ELLER SHF:RE, OCH VILKA ÅSIKTER DU ÄN HAR!
Jag tycker det är jättespännande när olika åsikter diskuteras - lugnt & sansat, utan gliringar!!
Diskutera gärna sådana här saker med varandra som sagt, men håll en annan medlems tråd om bebislycka ifred & starta en ny tråd istället.
Vilket det oxå gjordes i detta fall, bra!
Men att från början komma med gliringar & hårda orsd är aldrig okej!
Vare sig SGF:re eller SHF:re ska känna sig utsatta här..
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

**Detta skrev Lotte i sin tråd "Hälsingeskogen I-kull" och jag hoppas det är okej Lotte att jag kopierar dina ord & lägger in här för jag tycker det var bra sagt av dig…
**
Jag tycker det är så sorgligt, att det ens ska behöva vara två "läger".. Det vi alla har gemensamt är ju gerbilerna, de trevliga små djuren:) Så varför ska det alls behöva vara "ni" och "vi"? Visst, alla kan ha olika åsikter, det har man väl även i sin egen familj. Men att hoppa på, eller som ni skriver, att man ger varann gliringar, det är för sorgligt. (Nu tänker jag inte på vare sig SHF eller SFG, utan alla gemensamt) För det HAR verkligen förekommit gliringar, från bägge håll. Det gör mig som läsare ledsen att se. Det blir obehagligt, och dålig stämning. Jag, som del i styrelsen i SHF, beklagar verkligen att de från vår förening bidragit till dålig stämning! Det är väldigt dålig policy! Vill man nåt, skriv då privat, kanske som ett tips till den personen. Många gånger kan det ju vara av oförstånd som man gör nåt/säger nåt. men då behöver ju inte en hel drös flyga på den stackaren:)
Men jag hoppas verkligen, att det undan för undan går att arbeta upp, att vi alla kan samsas! Och istället lära av varann, tipsa om fina djur, lära ut färger och genetik osv till alla nya som kommer in här också.
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Jamen visst, helt ok! Det har du rätt i, passar ju bättre här.)
Tycker det är kanon bra Emma att du tar upp detta!
Känner som många andra att det är lite av SGF vs SHF här inne. OK jag är SGF men jag tycker att tonen är hård och att folk klankar ner på varandra så att man i vissa diskutioner inte vill lämna sin egen åsikt för att slippa bli påhoppad och "dumförklarad".
Det är hur jag känner i vissa diskutioner. Sedan att man inte har samma åsikter det är en annan sak men man behöver inte vara otrevlig pga det. Jag kan diskutera med både SHF precis som med SGF och alla andra. Jag står för mina åsikter och alla andra får stå för sina. Det vi ändå vill är ju gerbilernas bästa. Om man sedan avmaskar lr inte avmaskar. Tar kull tidigt eller sent på sina honor är upp till var och en tycker jag. Vad var och en tycker är bäst för sin gerbil.
Låt oss istället hjälpa folk och ge råd och tips från vad vi själva vet och kan. Så får de avgöra vilket av råden de följer.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Det är därför jag inte är medlem på gerbiler i fokus längre, just för att man blir påhoppad från höger och vänster så fort man har en egen åsikt.
Jag har fått ta flera "klubbor i skallen" här bl.a. även i detta med tidigt hopsättande. Men jag kommer trots detta att fortsätta på det jag och bl.a. de i England tycker är bäst, att sätta ihop dem tidigt. För visst händer det någon gång att de parar sig "för tidigt" men det är ganska sällsynt. Detsamma gäller ju bland människor, en del parar sig alldeles för tidigt :o))
Därför är jag här ytterst sporadiskt numera. Man känner sig inte särskilt välkommen tyvärr.
Men som du skriver wolfgirl82, i ditt sista stycke, det är ju just det som inte funkar tyvärr. Vissa här inne kan inte förstå att deras åsikt inte är allena saliggörande. Det var ett praktexempel i Lottes tråd om hennes I-kull.
Säkert dum fråga, men vad är en SHF och en SGF? =S
#5 Ingen dum fråga alls. Vet man inte ska man fråga ju. :)
SGF = Svenska Gerbil Föreningen
SHF = Svenska Hamster Föreningen (Som även har en gerbilsektion)
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
SHF: Svenska Hamster Föreningen
SGF: Svenska Gerbil Föreningen

hehe, är det "krig" mellan föreningarna vill jag inte va med i nån av dem ^^
Har inte ritkigt förstått varför man är med i dem olika ändå, men vill gärna vet ifall jag går miste om något, men de två föreningarna kanske borde gå på team building eller något och skapa lite vänskapsband emellan som gott exempel för medlemarna 
Kanske inget de kommer göra, men men, föreslog teambuilding på jobbet med där några bråkar, teambuilding är faktiskt något riktigt bra enligt mig iaf
Man kommer faktiskt längst med lite vänlighet enligt min erfarenhet 
SGF/SHF-kriget har väl pågått ett bra tag nu och det ser inte ut att bli bättre. Har inte direkt bidragit till freden själv men det är aldrig för sent att ändra på sig hoppas jag. :)
Problemet är väl att det är så otroligt mycket som skiljer sig, föreningarna är som natt och dag helt enkelt; avmaskningen, aveln, djurhållningen… och nu när man måste välja en av dem att ställa ut i har det bara blivit värre.
Frågan är om just en vapenvila är svaret eller om föreningarna skulle försöka sig på ett samarbete istället? Skillnad mellan att tyst acceptera varandras existens eller dra ihop alla gerbilmänniskor för att jobba tillsammans.
Det jag tycker är jättekonstigt är att innan jag hade ett uppehåll från maj 2005-nov 2006 funkade SHF o SGF alldelens utmärkt tillsammans!
Vi hade utbyte av domare, hade utställningar tillsammans o det rådde god sämja o jag var även medlem i båda
Vad som hände på vägen får någon annan berätta, för jag har inte en aning!?
Lisa/SHF:are

Jag tycker det är tråkigt att man inte skall kunna få ha en annan åsikt utan att riskera att andra tar det som påhopp. Bara för att jag inte håller med någon om dess åsikter angående exempelvis avel, avmaskning osv så innebär inte det att jag har något som helst emot personen i fråga. Jag har träffat få av er IRL och kan alltså inte uttala mig om hur ni är som personer.
Jag tycker det är viktigt att ha det i åtanke. Det är också viktigt att fundera på vilket sätt man skriver något, ibland händer det att det skrivs inlägg som inte går att tolka på annat sätt än just påhopp, oavsett om själva ämnet i inlägget är ett inlägg som håller med eller säger emot personen inlägget är riktat mot.
Jag tror att om alla funderar en gång extra och läser igenom sina inlägg en gång till innan man trycker på "publicera kommentar" så kanske vi kan bli av med en del av dessa onödiga kommentarerna som inte tillför diskussionerna något förrutom att de gör andra ledsna.
Jag tycker så här:
Även om det kliar i fingrarna att säga nåt man så gärna känner för och stör sig på: Låt det vara när man vet att dessa föreningar har skilda åsikter….

Jag kan hålla med Maria om att det är väldigt onödigt att fälla in kommentarer som kan tas som gliringar.
Men detta är ett forum, på forum diskuteras saker. Om personer har olika sätt att se på vissa saker (oavsett om man tillhör SGF, SHF eller ingen av de två föreningarna) så måste man få diskutera saken ändå. Jag tycker det innebär att man måste få lov att ha skilda åsikter om vissa saker och ändå kunna diskutera det. Annars är det ju inget forum längre, dock får man acceptera att alla inte tycker som en själv och inte bli otrevlig i tonen för att man träffar på någon som tycker annorlunda eller håller sina djur på ett annat sätt än en själv.
Jag tycker heller inte man skall ta det som personliga påhopp för att andra inte håller med en om de åsikter man själv har om gerbilhållning, oavsett om det kommer från ens egen förening, någon annan förening eller ingetdera.
Jo, men Sgf och shf har skilda meningar, för det så har inte jag som SHF medlem rätt att fälla kommentar om era regler?
Och alla har sin tro, men för den skull så kan man inte pracka på andra sin tro.

nej även om man tycker olika kan man diskutera det i en schysst ton. Det finns ju olika åsikter i allt.

Nu låter faktiskt du ganska spydig tycker jag. Det var inte det tjiggit sa, bara att man har rätt att utrycka sin åsikt, inte att man har rätt att racka ner på andras.
#16 Jag var inte spydig alls det…jag gjorde en jämförelse.
Sen är det ju till stor del hur man uppfattar saker… vissa fall är det ju rätt uppenbart, men ibland kan man uppfatta kommentarer som påhopp bara för att man förväntar sig påhopp.
Citerar det jag verkligen stört mig på som var uppenbart spydigt:
Nemen grattis :D
helt underbart med männsikor som lyckas få ungar på honor innan dom är avelsmogna liksom :)
Verkligen skoj att se att männsikor låter bebisar bli gravida..
Jag kan inte påstå att det känns välkommet överhuvudtaget att skriva om sin kull när man får såna här ord i ett inlägg.
Det var detta jag menade med att lägga sig i någon annans sätt att sköta sina gerbiler. Om man nu redan vet att man kommer störa sig på en sådan här tråd så kan man välja att låta det vara, särskilt med tanke på att man nog vet att det är två skilda meningar om avel och sammansättning av par.
Vi är vuxna människor (dom flesta i alla fall) och ska väl kunna samsas om denna bra sajt. Det är synd att stämningen ska förstöras p.g.a skilda meningar.
Jag gillar gerbil iFokus och jag gillar dom allra flesta här inne, vill gärna kunna vara här jag med.

Precis som EmmaJo säger så kan man ibland uppfatta kommentarer som ett påhopp bara för att man förväntar sig ett påhopp…Det jag skrev i inlägg #14 var faktiskt menat motsatt mot vad Maria verkar ha uppfattat det. Jag menade att jag tycker att man självklart bör få ha åsikter som inte stämmer överens med en annans, men kan man inte säga det på ett annat sätt än det exemplet Maria ger i # 19 så borde man faktiskt hålla inne med det tycker jag.
#20 Jag ber om ursäkt om jag missuppfattat dig i tidigare inlägg….Inte alls min mening.

#21, ingen fara… =)