Motionsplats?
Jag har ett litet problem - jag vet inte var jag kan låta gerbilerna springa av sig utanför buren.
Har de för tillfället i sängen, men de gnager på lakanet och Sam har kommit på att man kan glida ner på golvet i den ena hörnan…
Vill inte ha de på golvet då där är ganska mycket sladdar och möbler de kan krypa in under.
Tips på motionsplats? Var rastar ni era gerbiler?

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Du kan ha dem i badkaret med en handduk i eller på toalätt golvet, se bara till att sätta för alla hål till avloppen och kanske till badkaren eller duchen. Jag har ett badkar som står på fötter så dem kan springa under där utan ngn fara. Vet att vissa har dem i sin hall och har en typ bräda el ngt som gör att den stannar kvar där. Eller bygga sig en rastgård till den som dem kan springa i. Finns säkert fler alternativ.
Förstår att du inte vill ha dem lösa i ditt rum för dem är väldigt duktiga att bita på sladdar och det är inte så bra. Vi har ngr i ett rum men där har vi lagt sladdarna i sladdskydd och vissa har vi hängt upp så dem inte kommer åt dem. Så då funkar det för oss :0)

badrumsgolvet är bra tycker jag, eller badkaret.
Tänkte på det här med att sätta upp en planka, för mina gerbiler hade det iaf inte funkat, då de är superduktiga på att hoppa högt. Hde fått ha en ganska hög planka då…
Vill man inte ha dem på badrumsgolvet eller i badkaret om man har ett sådant har ikea stora lådor som heter samla som man kan ha som rastbur, men det är ju klart störra yta med badkar eller badrum, (för det mesta iaf
)
Någon bygg handel kanske har någon form av nät/galler som inte är så lätt att gnaga sönder och som har för små hål för att krypa genom som man kan köpa och sätta upp som en hage eller använda för att avgränsa ett rum så att de kan springa i vissa delar av rummet
Själv förstår jag inte riktigt poängen med att ha dom lösa i ett badkar etc, det ger inte så mycket motion. Jag brukar låta mina springa en stund varje dag i vardagsrummet, där finns det mycket öppna ytor och inte mkt att gömma sig i/under.

#3 för att vi har sladdar som går hej tvärs över alla rum förutom badrummet. Vi har inget kök (kokvrå) eller hall där man kan stänga, och där går sladdar där med, vill absolut inte riskera gerbilernas liv ifall de får tag på någon sladd, och sambon vill absolut inte dra om alla sladdar varje dag.
Därför får mina gerbiler springa i badrummet. men jag har grejer som jag sätter ner till dem, bygger hinderbanor till dem så de inte bara springer fram och tillbaka och nosar.
Har man inte möjligheten att släppa dem i vardagsrummet så är badrummet bättre än inget, och man får helt enkelt ha dem ute lite oftare istället 
Jag har heller inget annat än badkar/badrum att rekomendera. Bor i en liten etta så jag känner igen problemet. Hittills har de rymt in under kylen i köket, bitit på en sladd i rummet och förstört en list i hallen, så jag har bara badrummet kvar. :P
När jag har tid brukar jag dock ha dem i soffan med mig ett kort tag innan de klurar ut hur man smiter från soffan ner på golvet..=)

hehe… råkade ut för en sönderbiten sladd nyss… till mina högtalare till datorn :S Som tur va är dom nästan aldrig på, så det var ingen ström i. Lite trist att inte höra någonting dock :/
Men jag brukar då ha dom på skrivbordet när jag sitter vid datorn. Har fått plocka undan lite saker tillfälligt bara :P

hade mina gerbiler bara haft lite hyffs i sig hade jag nog kunnat ha dem i sängen om både jag och sambon vaktade så de inte hoppa ner eller kryper ner någonstans…
Men de tycker att mjuka tygsaker är till för att kissas på, haha. Fast badrummet är ju ifs större än sängen så det är bättre ändå, plus att det är lättare att bygga hinder och leksaker till dem på plan mark
Har saker till dem som de inte har i buren annars som de får ha när de springer i badrummet, så att det ska vara nytt och värt att undersökas och att springa mellan
Vi har alltid ström i åtminstone några av sladdarna då de går till diverse dator grejor som min sambo alltid har på, så vardagsrummet är inget alternativ, plus att gerbilerna är rädda för kaninen som kommer och går var han vill.
Jag har iaf delat av min hall med hjälp av kartonger och där sitter jag på golvet med småttingarna som springer runt.
Vegas nya nöje är att springa innanför byxbenet och försöka hitta ut andra änden. :) Det kittlar föööööör mycket ibland med hennes nos och klor.
Dessutom gillar de att springa upp och sätta sig på mina axlar och titta bort mot andra sidan av kartongerna. :)
De är inte särskillt gosiga annars så detta är stora framsteg för mig.