Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1292 ggr
Milda
0

Stukat foten ? :/

Jag och min syrra hade mina nya gerbiler i deras ''lek'' galler bur. Och då håller min syster i ena gerbilen Nasse. Sen lägger hon in Nasse i buren och stänger luckan. Och då börjar Nasse pipa , så tittar jag och då ligger hon på rygg.. Då ser jag att min syster har stängt burdörren på Nasses svans ;/ Jag öppnar burdörren snabbt och då tvättar hon svansen och sen springer hon iväg. Sen efter någon minut då när jag tittar så haltar Nasse. Och när jag tittar noga så går hon inte på ena foten , hon lyfter upp den. Hon stöder på foten lite , så jag tror inte att den är bruten. Men jag fattar inte varför det är foten som hon inte går på , när syrran stängde burdörren på hennes svans :/ Kan det vara så att hon har stukat/sträckt foten när hon försökte att gå när svansen satt fast ? Jag vet inte vad jag ska göra :/

Milda
0

*Putt*

[Matilda92]
0

Är det fram eller bakben? Oftast när en gerbil bryter benet så läker det av sig själv. Min ena gerbil bröt benet när hon var 7v, och benet läkte på 5 dagar!

Milda
0

Det är bakbenet. På bara 5 dagar ? :o

Angelclaw
0

Åh :( Stackars Nasse. Det är tråkigt när olyckor händer.

Ring en veterinär och kolla vad de säger, bättre att ta det säkra före det osäkra tycker jag. 

Har ingen egen erfarenhet av något liknande så jag kan inte ge något råd, men som sagt, ring vetten, och håll koll på lillan och ur hon verkar må

Hoppas att hon blir bättre snart och att det inte ger bestående men.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

vekan
0

Sära inte på dom då, låt dom bo i samma bur. Om du tror att Nasse kommer att röra sig för mycket och inte vila sig tillräckligt så flytta båda till en mindre bur. Annars kommer de glömma varandra och det kan vara svårt att sätta ihop dom igen. Det har hänt för mig :/ Vuxna honor är svåra att introducera, de går bara i enstaka fall. Hoppas det går bra med lilla Nasse! Benet kanske läker på bara runt en vecka. Hoppas det! :) Men det är ju ändå bäst att ringa vetrinären, dom kan nog ge lite råd. Konstigt att benet blev "Stukat" när hon klämde svansen?

Milda
0

Ja eller hur! Jag såg ju att det var svansen som blev klämd , inte benet ;/ Jag ska ringa vetten.. hoppas att dom har några råd.

vekan
0

Mm, men det kan ju vara att hon helt enkelt skadade benet när hon försökte ta sig loss.

Angelclaw
0

Jag håller tummarna!

Berätta hur det gick sen!
Massor med kramar!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Eazyy
0

Usch vad tråkigt :(
Lycka till!!

vekan
0

Hur går det med benet? Hur mår Nasse? (:

Speedy
0

Ja hur mår han?

Milda
0

#11 Det är en hon =) ( Tyckte det passade på henne )

Jodå hon mår bra! Hon börjar redan att gå lite på benet . Jag ringde vetten och dom sa att jag skulle avvakta för att det kan läka. Jag hoppas att hon till slut kan gå helt med benet :)

Milda
0

Ehm.. är det normalt att en gerbil ska kunna böja benet helt bakåt och samtidigt gå ? ._. För nasse gör det ibland..

vekan
0

Jag vet inte riktigt hur du menar, släpar hon benet efter sig eller vaddå? Räcka ut tungan

Milda
0

#14 Ja , fast det är som om hon vrider benet åt helt fel håll ._.

Idag så har hon börjat gå lite med foten ! :) Så jag tror allt kommer att bli bra. Hon kan gräva med den foten som är ''stukad'' :)

Angelclaw
0

jag håller tummarna och hoppas hon blir bra snart :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Milda
0

Tack :) Ja, jag hoppas också att hon blir bra snart !

Angelclaw
0

Hur verkar hon annars? I humöret och så? Verkar hon må bra i övrigt?

//Tess

Sajtvärd på Motor

Milda
0

Ja, hon springer,busar med kompisen,dricker,äter,gräver,biter på toarullar m.m . Hon gör allt som hon gjorde förut innan benet blev skadat.

Angelclaw
0

Okej -men det är ju då ett gott tecken iallafall!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Milda
0

Ja :)

Angelclaw
0

:)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Eazyy
0

*Håller tummarna* :)

Milda
0

Idag går hon på benet ! Fast sakta.. men det är ett bra tecken :)

baby-lovedoll
0

va skönt att det blir bättre :)

[Matilda92]
0

# Japp! Då använde hon benet som inget hade hänt!:)

Angelclaw
0

#24 Vad skönt att höra! :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Eazyy
0

Vad bra! :)

vekan
0

Så kul att hon verkar ha blivit så mycket bättre :D