Vad för färg?
Villka färger kan det väntas bli?
PEW med Lilac?
Har än så länge fått Argente cream och agouti.
PEW & Lilac kan inte få agouti eftersom båda har genen pp (för rödögdhet). Men nu har du fått det så måste PEW vara en DTW, fast då blir det också konstigt för de har båda genen aa och Argente Cream har A-
Så jag får inte ihop det:S
Jag förstår mig inte heller på det, jag är säker på att hon är PEW.
Dock vet jag inte vad dom har för färger bakom sig, kan det vara det som spökar?
Jag vet inte för här är deras genptyper(grunden):
PEW: A- chch D- E- G- pp
Lilac: aa C- D- E- G- pp
Och då kan det ju bli Aa Cch D- E- G- pp= Argente Cream
Men en Agouti har ju A- C- D- E- G- P- Och 2 st pp kan inte bli P på ngt sätt:S Så jag förstår inte alls:S
Men kan din Lilac vara en anna färg? har du någon bild på din lilac?
Argente cream = A- Cch/cb E- G- pp
Agouti = A- C- E- G- P-
Alltså måste en av föräldrana vara svartögd och bära på Pp.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Är inte hemma, så jag har ingen bild. Hanen är jag 99% säker på att han är Lilac, Eftersom honan är 6 månader kan hon möjligen vara en Himalayan DTW, men det går ju inte ihop helt heller med tanke på att hennes svans är kritvit fortfarande.
#5 Men båda föräldrarna är rödöga.
Kan någon av dem bära på en väldigt dominerande Pp?
På DTW så börjar inte svansen mörkna förens de är halvåret. Så här står det beskrivet ang DTW
"Hela gerbilen är vit, utom svansen som kan variera från ljust tippad till mörkbrun, beroende på vilka gener den bär på. Svansen mörknar när gerbilen är runt ett halvår gammal. Ögonen är ljusröda på grund av dubbelt ch och klorna är vita."
- Ida
Rödögda gerbiler bär inte på P utan bara pp. Alltså parar man två rödögda så får man bara rödögda ungar
Gerbiler med svarta ögon har P-
Gerbiler med röda ögon har pp
- Ida
Det här var knöligt..
#8 Hon är nu kring halvåret, men det kan hända att hon inte kommer få särskilt mörk svans.
#9 Men det borde ju inte stämma då? Båda är ju rödögda, hanen har mörka röda ögon, så dom ser nästan svarta ut, men röda är dom.
En DTW kan se ut att ha röda ögon fast den inte har det pga att de bär chch
Dark Tailed White -- chch -- -- P-
- Ida
Lite skumt i så fall, för hennes ögon är verkligen intensivt röda. *kliar mig i håret*
Kanske att Hanen möjligen kan vara en Dove, men den är väl också rödögt?

Japp, Dove är också rödögd. Jag tror som du wolfgirl82, även om jag inte är så insatt i just DTW, att kanske är det en dtw och inte en pew OttoT har… Det skulle kunna förklara agoutin.
#10 Sedan är det så att på vissa DTW så mörknar inte svasnen alls utan genptypen kan vara DTW men fenotypen(det man ser) är PEW.
Men sedan är det kluriga, om det är så att det är en DTW & en Lilac kan dem fortfarande inte få Argente Cream eller Agouti. Eftersom Lilac och DTW har aa medans Agouti & Argente Cream har A-. Det här var väldigt klurigt!:S
Då förstår jag.
Jag sitter här och jämför, hanen kan inte vara annat än Lilac då hans päls är typsik stålgrå, nästan lite lila. Men om nu honan är DTW, hur kan dom då få Agouti-baserade färger? Mysko..
#15 Ne det är det som inte stämmer för en DTW & en PEW kan inte få Agouti;)
Det lär väl kanske få bli ett litet mysterium.. :)
Men vad "borde" en DTW och Lilac få då?
Kanske svårt att säga med tanke på att det inte stämmer, då dom inte kan få de färgerna jag fått.

Kanske man kan dra en slutsats från de färger du fått och jämföra vilka gener föräldrarna borde ha för det är väl lättare att se fel på lilac och PEW än agouti… Bara en tanke sådär.

Du kanske kunde lägga upp en bild på gerbilen så är det lättare att färgbestämma den? På så sätt kan du få hjälp med vad för färger dina kommande ungar kan få.
Jag har en fråga.. om man parar två agouti, vad kan det bli för färg då? bara agouti?
#20 Vad man får för färger från två agoutis beror helt på vad de har för recessiva gener med sig från sina föräldrar samt far o mor föräldrar. Men agoutis får man helt klart men kanske även kan få någon annan färg.
- Ida