Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1006 ggr
fridelfina
0

Håll tummarna för Marschmallow

I fredagskväll råkade min dotter sätta knäet på lilla Marschmallow som sprang på golvet! Vi har varit hos veterinären på Roslagstull och hon hitade inget brutet, men han har vätska (blod?) i lungorna. Det rinner vätska ifrån det ena ögat så han har fått antibakteriella ögondroppar som vi ska droppa i 7-10 dagar, 3 ggr om dagen och ett smärtstillande medel som vi ska je en gång om dan i 3-5 dagar. Han får bo i en egen bur och vila mycket, vi lägger en handduk över så det blir mörkt och skönt. Vi har bäddat en blå fleecebit som han har som mysigt krypin. Eftersom han inte äter nåt direkt så stödmatar vi med barnmat. Imorse när jag gick upp och gav medicinerna så kändes det som om han mådde lite bättre!

Håll alla tummar och tår för vår lilla Marschmallow nu att han fixar detta och blir helt bra igen!

SusanneStromstedt
0

Stackars liten!När min dotter var liten tappade hon balansen och satte hon knät på sin lilla hamster som sprang lös på golvet.Men hamstern dog och min dotter drömde mardrömmar i flera veckor efter och kände sig som en mördare…..

Hoppas att du har bättre tur

[MandaR]
0

#0: Stackars både Marsmallow o din dotter. Jag skulle känna mig jättedum om jag hade råkat göra det…

#1: Nej usch vad hemskt för din dotter. och hamstern.

fridelfina
0

Ja, jag hoppas verkligen att vi har större tur! Dottern har jättedåligt samvete men jag upprepar att det var en olyckshändelse, för det var ju det. Lite ågren skadar inte att hon känner, för då blir hon ju ännu mer försiktigare och uppmärksammare.

[MandaR]
0

Håller tummarna för er :]

Eazyy
0

*Håller tummar och tår* :)

Jonet
0

Håller mina 5 tummar :)

Katter3
0

Håller tummar och tassar här hemma.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Timotej
0

Är det verkligen klokt att sätta honom ensam? Är det inte väldigt stressande att bli utan flocken?

Hoppas att han blir helt återställd i alla fall! Håller tummarna här också.

irish
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vetrinären  sa att han skulle vara ensam  men träffa sina kompisar lite ibland förannasrs så kommer han inte att kunna ta det så lungt som han behöver.

EmmaG
0

åh, hoppas det går bra med lillen

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[MandaR]
0

Våran gerbil Sitcho gjorde illa benet, och då sa vetten att vi skulle ha honom i en liten bur själv. Men EmmaJo, tror jag att det var, sa att det var bättre om han fick vara med sina kompisar i en mindre bur…

PunkFisk
0

Hoppas att han kryar på sig och blir frisk snart!

[Matilda92]
0

Hoppas att han kryar på sig! Håller tummar och tassar här hemma!

Angelclaw
0

Håller tummarna och hoppas!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

wolfgirl82
0

Man ska inte sära på gerbiler då de ganska snabbt kan glömma varandra och då kan det vara riktigt krånglit o få ihop dem igen,

Jag fick det rådet en gång också, det visar ju vad veterinärer vet om gerbiler!

Vi håller alla tummar o tassar här hemma

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Iseree
0

Usch vad hemskt :'(
Vi håller tassar och tummar för allt vad vi är värda här :)

Theo
0

Din lille pojke är såå himla lik min hane Theo! Nästan exakt samma teckning!

Så fruktansvärt när det händer sådant här. Jag håller tummarna att han fixar detta snabbt nu.

Kram.

frisse
0

jag håller tummarna hååååååååårt !!! Hemlis

fridelfina
0

Tack alla tumhållare!

Det verkar gå åt rätt håll, men som ni skrivit ovan är det katastrof att ta dem i sär. Vi har ju haft Mashmallow i en egen bur och så har Dixie och Popcorn hälsat på honom lite nu och då. Det har gått bra, men i morse när jag tänkte försöka sätta ned Mashmallow i buren hos Dixie och Popcorn så attackerade Dixie på en gång.

Fick plocka upp Mashmallow och så har vi nu Popcorn som får "skutta" emellan och vara sällskap åt både Mashmallow och Dixie. Vi har delat av buren så de kommer känna doften av varandra och så har vi tagit upp dem på neutral plats tillsammans. Då har vi gnuggat Dixies rumpa på Mashmallow först innan vi sätter ner dem i lådan. Det har varit en helt tom låda så de inte kan ge tjuvnyp utan att vi ser nåt.

Vi hoppas att detta löser sig bra, dumma råd från veterinärer. Vet de om att det inte går bra att flytta ihop dem sedan?

Asa-N
0

#19 vad skönt att det verkar gå åt rätt håll.

Lika skönt att höra att Maschmallow får vara nära "sin" familj också.

tjiggit
0

Vad skönt att höra att det verkar gå åt rätt håll!

[MandaR]
0

*håller tummarna ännu mer*

tjiggit
0

Hur går det med Marschmallow?

emmsaaan
0

Hoppas att det löser sig :)

Har du akvarium ? Isåfall kan du ju sätta ett finmaskigt stadigt nät emellan han och de andra. Det gjorde jag med mina honor. Köpte ett jättebra "plåtnät" hos plåtslagaren.

fridelfina
0

Jo, allt går finfint! Vi hade som emmsaaan ett plåtgaller, fast vi köpte det på biltema (eller vad de heter) och delade av buren. Det tog några dagar av arbete men nu är de ihop hela tiden sen i onsdags. Vi satte ju ihop dem igen på måndagen men på nätterna fick de sova isär. Det var mycket gnussande med Dixies doftkörtlar på Mashmallow under de dagarna. Men sen igår har de varit ihop hela tiden och det går jättebra!

De andra putsar på Mashmallow och är jättegulliga mot honom. De sover ihop i en knöl för det mesta. Idag är första dagen som M´s öga ser bra ut och inte behöver öppnas med varmt vatten på en bomullstuss.

Här är en bild från i tisdags när M satt och åt på en havreflinga

vekan
0

Jag (och Li & Lo Glad) håller tummar och tassar, för att de ordnar sig.

Tur att han verkar må bättre, tråkigt när det händer sådana olyckor. Förhoppningsvis klarar han sig bra nu.

fridelfina
0

Tack vekan, Li och Lo!

Marshmallow är fantastiskt nog helt återställd och han bor i harmoni med sin bror Popcorn och "farbror" Dixie. Jag trodde inte att det skulle sluta lyckligt då när det hände.

EmmaG
0

Skönt att höra!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Eazyy
0

Vad bra! :)

vekan
0

vad kul att han är bra igen :)

fridelfina
0

Puttar upp denna till Vekan och hennes två honor. Vilken hon är den dominante? Kanske du kan göra som vi gjorde med Marshmallow? Vi gnuggade Dixies doftkörtel mot Marhmallow i flera dagar och så fick de vara i samma bur men med ett galler emellan.

vekan
0

Tack för tipset (; Ok, det kanske jag kan testa. Ska man helt enkelt bara gnugga dom mot varandra? Vad är det bästa att dela av dunan med, tror ni?

fridelfina
0

Vi gnuggade den dominantes mage/doftkörtel på den sjukas kropp.

Vi hade ett stålgaller som vi körde ner i spånet (fast vi har akvarie och säkert 20 cm spån) och fäste i gallret i taket. Kanske du kan ha en liten transportbur i dunan med den ena gerbilen och så byta plats med dem ibland?

Du får rådfråga de mer erfarna här på sidan. Det finns ju flera som föder upp och så. Emmajo är duktig, hon omplacerar gerbiler också så hon har säkert en massa bra tips! Sen fick du ju handfasta tips av någon i den tråden du skrev. Lycka till!