Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 785 ggr
Wiizy
0

Gerbil frågor :)

jag e nyfiken ang gerbiler . å jag VET att dom ska vara 2, ha mycket spån, inte ha plastgrejer…

1. hur stor bur (till 2) gerbiler rekommenderar DU?

2. Hur ofta ska man städa buren/Akvariumet?

3. Varför ska man ha oftast bara ha 2 honor men gärna flera hanar i samma bur?

4. ska man bada gerbiler i riktigt vatten?

5. Ska dom ha vattenflaska eller skål?

6. HUr gamla kan dom bli?

7. vad ska man ha för nån sand i sandbadet?

8. kan man ha ute gerbiler på sommaren?

9. Om man kan ha ute gerbilen (på sommaren) ska man ha den i bur eller låta den gå i "sele" ?

10. vilken kön föredrar du?  (Förklara varför också)

Speedy
0

1. Är inte så säker på mått men jag har ett 160-liters akvarium till mina två gerbiler, akvarium är bra för då man ha mycket spån och så kan dom gräva, och sen är det en fördel för det skvätter inte spån överallt :)

2. Om man har ett akvarium med mkt spån i så ja, de varierar väl från person till person, men jag städar ju i sandlådan var tredje dag och städar buren efter två veckor.

3. Av det jag lärt mig här på gerbiler.ifokus så ska man inte ha fler än 2-3 honor för då slåss dom.. det blir girlfights ;O

4. Gerbiler behöver inte bada, de tvättar sig och badar i deras sandkar, men visst ibland luktar dom väl inte så gott och då är det väl dags att byta i sandkaret =)

5. Om det är akvarium så skulle jag nog ha vattenskål, fast man får ha något under som står högt, jag gjorde en pall åt dom där deras vattenskål står. Vattenflaskor är inte lätta att fästa i ett akvarium.

6. uppemot fem år.

7. Chinchilla sand eller fin fågelsand.

8. Klart man kan ;P Fast man får ju titta till dom hela tiden, och inte ha ute dom om det blåser, är för mkt sol eller katter i närheten.

9. Gå i sele? hehe, jag tror inte att man kan få en gerbil i att gå i sele, men försöka går ju :D Jag brukar ta ut gallerdelen till min gallerbur, men då får man ju som sagt ha bra koll på dom hela tiden.

10. Hanar. Jag kan inte riktigt säga varför, men dom som jag har blev tama och min ena hona dog då hon var 8 veckor, den andra honan är vild och lite galen. Mina hanar är så underbara, dom busar och leker ständigt, hittar på bus och kissar mig i handen, kan de bli bättre? :P haha

Wiizy
0

haha okej, puttar lite tack för svare´!:)

Embla_
0

1. i storlek Miniduna är ju absolut minst för 2 gerbiler tycker jag, för 3 st en maxiduna eller ett akvarium… Men jag tycker att man ska ha så stort som man har möjlighet till, och helst akvarium. Mitt är 140 cm långt, vet ej litermåttet.   

2. Beror på storlek , hur det luktar, dammar osv. Vi städar vårat akvarium ca 1 gång /månad.

3. Hanar går tydligen bättre tillsammans i större flockar än honor helt enkelt…

4. Nej, sandskål. Men ibland behövs även vatten (t ex om den kletat in sig med något som inte går att få bort) men då får man vara försiktig så att den inte blir för kall / blöt och inte får ex förkylning…

5. Vattenflaska, en skål blir övertäckt så hemskt fort av spån…

6. 2-4 år är nog vanligast. Har hört om en som blev 7… (vet inte om det är sant…?)  

7. Chinchillasand eller annan finkornig sand.
8. Ja, i bur eller någon sorts rymningssäker hage, så länge det är bra väder (inte regn, blåst, för kallt osv). Men under uppsikt.

9. Bur ;P

10. Har inte erfarenhet av båda könen, kan inte svara!

baby-lovedoll
0

Jag svarar endast på sista frågan, eftersom de andra är ganska komplett besvarade redan.

Jag föredrar hanar för att dom oftast är lugnare och jag tycker dom är lättare att hantera. Honorna jag hade var ganska vilda och blev aldrig riktigt handtama.

baby-lovedoll
0

sen föredrar jag vattenflaska, det är lättare om man kan fästa den enkelt

vekan
0

1. Desto större desto bättre.

2. En gång i veckan ungefär.

3. De kan visst börja bråka om de är fler än två.

4. Nej. De skrubbar sin päls i sand, och tvättar sig.

5. I en vattenflaska håller sig vattnet renare.

6. De brukar bli mellan 3-5 år om de håller sig friska.

7. Finkornig chinchilla sand.

8. Ja, Men har aldrig gjort det.

9. Det finns hamsterselar i djuraffären som man kan använda.

10. Har bara haft mina två systrar, så jag vet inte.

Wiizy
0

tackar:-)