Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 509 ggr
emplay
0

Hur ska jag göra?

Jag köpte 3 st gerbiler får ca 2 veckor. 1 mamma och 2 ungar. mamman är 1 år och ungarna ½ år. Men varken mamman eller ungarna är riktigt tama, dom kommer till mig om jag stiker ner handen i buren och dom kan ibland sitta och äta i handen men det har bara hänt på mamman, och polly (en av ungarna) biter mig om jag inte har solrosfrön i handen vad ska jag göra?

[Matilda92]
0

Jo, först måste jag bara säga att man inte ska ha 3 honor ihop, det kanske funkar jättebra nu, men om ett halvår kommer det troligen bli slagsmål. Det har funkat i enstaka fall, men det är inte att rekomendera att ha 3 honor ihop…

Oftast är djur från djuraffären otamare, det tar längre tid att tämja dem. Men det är bara att fortsätta, sitta med handen i buren så dom lär sig att du inte är farlig:) Ungarna bruka göra sådär när dom är små då dom inte vet vad som är ätbart;) Så dom "testar genom att nafsa, när dom nafsar så blås på dem. Då blir dom lite häpna och gör igen, men sedan brukar dom sluta då det är obehagligt.

Lycka till!:D

Speedy
0

Mina gerbiler kom också från en djuraffär och innan dess en grossist, dom bet mig så jag började blöda.. det hände kanske 3 ggr. jag brukade ha ute dom på sängen medan jag läste, tittade på film och så, och till slut lärde dom sig att jag inte var farlig, idag är dom ganska handtama :P

emplay
0

Tack men jag har inte köpt dom av en djuraffär, men ibland när jag kommer så springer dom iväg och då känner jag mig som ett riktigt monster. :( men jag kan inte änns ta ut dom ur buren och när vi ska rengöra buren så måste jag gära så att dom går in i ett rör och lägga in dom i en annan bur.. :S

baby-lovedoll
0

verkar väldigt frustrerande… Om jag var du skulle jag nog försöka sälja en av dom eller skaffa en till bur och flytta över en av dom (och kanske köpa en kompis) Men det beror ju på hur mkt plats och pengar du har.

Hoppas det löser sig!

[ravvie]
0

Mina gerbiler har aldrig gillat att komma upp i mina händer och jag tror att det har att göra med hur de hanterats innan.
Jag kör också rör-varianten och när de väl har kommit ut i sin rasthage är det inga problem. Jag sätter mig oftast inne hos dem och då springer de upp på benen och även axlar/huvud. :)