Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 521 ggr
Milda
0

Sätta ihop gerbiler.

Hej ! Jag vet inte om det redan finns ett sånt här inlägg men jag gör ett endå :P Jo .. jag undrar hur man sätter ihop gerbiler. Jag har 2 hon gerbiler som föddes den 20/7 07 . Och jag undrar om det finns en chans att man kan sätta ihop en gerbil på ungefär 2 månader med dom ? Och isåfall hur ? / Mathilda

Milda
0

*putt*

[Mariaxx]
0

Hej!

Jag har fått lära mig att man sätter gerbilerna i en transport med spån som är helt nybytt och så sätter man dom där några timmar. Man håller dom under uppsikt under hela tiden givetvis och sedan om man ser att allt verkar neutralt och i en bra stämning så kan du sätta i dom i den gemensamma buren, helt nybytt och utan doft av någon av dom.

P.s märker man minsta lilla aggressivitet så sära på dom.

Hoppas det fungerar….

/Maria

[Mariaxx]
0

sedan är det inte att föredra att ha tre honor ihop, om det är hanar så kan det nog fungera bättre, men rekomenderat är att ha enbart 2 gerbiler i flocken.

Milda
0

Ok ! Tack för svar ! ;)

[Matilda92]
0

Som redan sagts ska du inte sätta ihop dem!, eftersom det sällan går att ha 3 honor ihop. Det slutar nästan alltid med slagsmål. Visst finns det fall då det har gått, men det är inte värt att riskera…

Men lättast att sätta ihop gerbiler är att använda sig av en s.k. delad bur, en bur med galler imellan. Man har dom där några dagar tills man märker att dom accepterar varandra:) Men under den tiden ska man byta sida på dem, så dem får känna varandras lukt;) Sedan är det sv¨rare att sätta ihop honor än hanar.

/Matilda

[Matilda92]
0

En till sak;) Såg att du tänkte sätta ihop dem med en 2 månaders gerbil… är skeptiskt(om du skulle i alla fall försöka sätta ihop dem) till att det kommer funka eftersom en 2 månades gerbil redan är könsmogen.

tjiggit
0

Jag håller med Matilda92, Jag rekomenderar dig inte att sätta ihop tre honor. Om man har tre honor som är kullsyskon och som alltid gått ihop kan man ha tur átt de inte ryker ihop utan lever lyckliga hela livet tillsammans. Mer troligt är att de när de är ca 6 mån ryker ihop och skadar varandra tills någon av dem dör.

När man sätter ihop gerbiler bör man göra det då de ät högst 8 veckor gamla. Om du skall sätta ihop en hona med en äldre hona (Obs, jag pratar om en ENSAM äldre hona) så bör den yngre honan vara ca 5 veckor, högst dryga 6 veckor då honor är svårare att sätta ihop.

Om du skall sätta ihop gerbiler så använder du dig bäst av en delad bur precis som Matilda92 skriver. När du sätter ihop dem efter att de bekantat sig i några dagar med varandra gör du det på ett för dem båda helt neutralt ställe, alltså ett ställa där ingen av dem varit förrut med saker i som ingen av dem doftmarkerat. Övervaka det hela noga och var beredd med handskar eller handduk ifall de ryker ihop.

Jag rekomenderar inte att du sätter två för varandra okända gerbiler på en liten yta för introduktion. Antingen ryker de ihop direkt, eller håller de sig på var sin sida av buren, när de senare får ett större område att vistas på tillsammans ryker de ihop.

Som sagt, vill du ha flera gerbiler rekomenderar jag dig att antingen skaffa två nya honor i en annan bur, eller två (eller ev tre) nya hanar i en annan bur. Lycka till!