Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 63 ggr
calvinne
0

Gerbil som börjat bitas så det blöder

Hej,

I april köpte vi två gerbiler från en djuraffär här i stan. Har förstått i efterhand att vi borde ha köpt via uppfödare men det visste jag inte då. De är två hanar, Rocky och Bosse som bor i en riktigt stor och fin träbur. Vi märkte tidigt att Rocky var mer social än Bosse och vi vande de båda långsamt vid oss.

Bosse har alltid suttit i min dotters hand och när hon klappar honom på huvudet verkar han njuta och bli lugn. Innan sommarlovet hade Bosse börjat bita lite i min dotters kläder.

I somras skulle vi resa bort och valde då att köra hem hela stora buren till en vän och hans son som skulle ta hand om dem. Efter ett tag rapporterade hans mamma att han slutat ta upp Bosse då han bet honom en del så han har inte blivit hanterad så mycket. När vi fick hem dem såg vi att Bosse hade vuxit en hel del, han var mer framme i buren men har nu bitit oss alla ordentligt varav en gång då han hängde kvar i min sambos hand. Blodet rann på ett tag och ingen av oss är nu speciellt sugen på att stoppa ner handen. Vi upplever att han liksom attackerar och går på när man stoppar ner handen i buren. Vi har också sett att han verkar ha som ticks då han plötsligt rullar runt på golvet eller hoppar runt i en spinn.

Någon som känner igen beteendet och kan förklara eller hjälpa mig i hur vi ska hantera problemet? Kan Bosse vara stressad över den tillfälliga flytten? Vi funderar på om vännens som varit hårdhänt med honom och att han då kommit på att han får vara ifred om han bits men det känns ännu märkligt att han biter så hårt att han hänger kvar. Finns det hopp för Bosse? Min dotter är förkrossad av att inte kunna vara med sin gerbil och att han är så aggressiv😢

91Marran
1

Uppsök en veterinär. Kan ha med smärta eller sjukdom att göra.
Kom ihåg att ta med båda till veterinären. Är de ifrån varandra kan det vara svårt att få ihop dem igen.

Mvh
Mig

Suddgummit
1

#0: jag håller med här ovan. Visst kan vännerna som gerbilerna var hos ha gjort något fel så att Bosse blivit rädd eller liknande. Gerbiler biter hårt när de biter, men det är sällsynt att de gör det. De är fredliga djur. Att han även hoppar runt osv tyder mer på sjukdom, har han ont någonstans kan det hända att man klämmer honom så det smärtar om man tar upp honom t ex. Hoppas att det löser sig och att han mår bättre snart!