Gerbiler bråkar.
Hej! Jag har haft mina gerbiler i snart ett år och de har varit sams hela tiden. Med idag när jag tog ut dem i hagen så sprang de efter varandra och den ena (Luna) reste rumpan mot den andra. De fortsatte jaga efter varandra och stampade med fötterna. Jag la den ena i buren och den andra hade jag kvar i hagen. Jag satte ihop dem i buren kanske 10 minuter senare och direkt då började de jaga varandra. Nu flyttade jag tillbaka den ena i hagen igen.
Bråkar de?
Vad ska jag göra?
Är det bara ett "temporärt" bråk ?
Är det säkert att sätta in de i buren tillsammans igen utan uppsyn?
Har även hört att när en gerbil reser upp rumpan så kan det vara ett täcken på att hon brunstar är det bara det?
- Redigerat 2024-07-20 18:32 av 12Tassar
Jag har sökt runt lite nu och har kommit fram till att det kanske också är att de båda två brunstar? Känns som en lite konstig sammanträffning men de flesta beskrivningar stämmer in på dem. De sitter och rycker lite och när den andra gerbilen kommer så springer den andre iväg och stampar med foten. De vänder upp rumpan mot varandra och den andra gerbilen "nosar" då i den andras rumpa. Ibland ställer sig den bakom den andra med tassarna på ryggen. kan det vara så att de båda brunstar och i så fall kommer det här tjafset att gå över?
Luna lägger sig också typ ner med framtassarna och trycker ner rumpan mot marken.
Tycker också att det låter som brunst.
Mvh
Mig
Så det är ingen fara då? Kommer det gå över?
#3: Det kommer att gå över. Du får hålla lite koll.
Mvh
Mig
ok!