Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketterallmänt-om-gerbilerburar-inredningmat-utfodring
Läst 82 ggr
Anonymanvändare
1

Ny på gerbil!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hejsan jag är jourhem åt två hanar. Detta är dem första gerbilerna jag ens träffar. Har haft hamster många gånger innan men detta med gerbiler är nytt. Jag har lagt in några bilder så ni kan se hur buren ser ut. Något som ska ändras/tas bort eller läggas till?? Har märkt att dessa gräver mer och är mycket mer aktiva än hamstrar. Behöver alla tips från er med erfarenhet så dessa goingar får det så bra som möjligt. Vi diskuterade här hemma på om gerbiler hamstrar, gör dem det? Deras föra Ägare sa att gerbiler inte gör det men på nått ställe står det att dom gör det. Det ser oxå ut som dom hamstrar ibland. Vi fick med oss smådjurs hö, till hamstrar vet jag att man inte ska ha det då det är för vast, hur är det med gerbiler? Hjul ska dem inte ha vad jag hört. Har ni något foder som ni rekommenderar samt är bra för dem? Finns bild nedan på vad dem äter nu (vi fick med denna mat). Dem har flaska nu eftersom dem häller ut skålen hela tiden annars. Vet att man ska ha skål till hamster iallafall men funkar det med flaska till dessa? Dem är vana vid flaska från tidigare. Tacksam för alla tips!

Sajtvärld på "ödehus ifokus".

Anonymanvändare
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dessa fick vi också med

Suddgummit
1

#0: Det ser jättefint ut tycker jag! Och ja, gerbiler älskar att gräva, haha! Man brukar väl säga att de ska ha ca 15-30 cm lager med bottenmaterial att gräva i för att deras gångar ska hålla. Om man inte vill att hela buren ska bli kaos kan man dela av den lite någonstans med t ex en träbro så att inte grävdelen helt "tar över". 😁

Jag ser inte riktigt om det är det de har, men annars är ett tips att de ska ha tillgång till ett sandbad (chinchillasand). Toapapper och toarullar är populära att gnaga på och boa med!

Mina gerbiler samlar bara mat i perioder, då har de ett litet förråd någonstans. Det brukar hända när de har fått ett litet överflöd av mat! De ska ha fri tillgång, men äter ju inte supermycket med sina små magar. 😄
Det går bra att ge dem hö! Höet brukar ge lite sysselsättning och kan användas när de bygger gångar och boar. Gerbiler är dock inte "beroende" av hö så som marsvin och kaniner.
Och ja, det är bättre för dem att få komma ut och springa av sig på en större yta en stund var dag än att ha ett hjul!
Jag använder fodret "Gerbil nature" som är med på en av bilderna, det fungerar bra!
Flaska är som du skriver mycket lättare till gerbiler och fungerar också bra! 😊

Anonymanvändare
2

#2: Tack för svar! Dem har sandbad med mycket sand i. Där gillar dem att gräva, kissa o bajsa. Blev verkligen helt kär i dessa gerbiler, så himla roliga/fina!