Gerbiler iFokus

Gerbiler

Läst 59 ggr
12Tassar
0

Sår och fäller? Hjälp

Hej! Jag har som sagt i tidigare inlägg två gerbil honor på ett år. De bor i en 200 Liters akvarie och idag har jag märkt att en av dem (Luna) Har ett sår i nacken. Eller snarare en sårskorpa, Sårskprpan är kanske 1,3 mm i diameter. "sårskorpan" sticker upp en aning och är typ brunaktig. Det ser helt enkelt ut som en sårskorpa. Ca 1 mm runt sårkorpan finns ingen päls tror jag? Svårt att se eftersom att hon rör sig så mycket.
När jag la ner henne i buren igen efter att ha undersökts var mina händer pälsiga. Har läst att det kan bero på sträss. Här hemma finns det en galnen tvååring och resten av familje medlämarna kan inte stänga dörren utan att föra oljud. Det är den ända stress faktoren som jag kan komma på bortsätt från hunden. Men det har fungerat bra med hunden och gerbilerna så jag tror inte att det är hunden som är problemet.

Så jag har två frågor.

1. Vad är det för sår? Kan de ha bråkat. Jag vet att Luna brunstade häromdagen kan det vara det? Har inte sett dem bråka tidigare
  2. Varför fäller hon?
Suddgummit
2

#0: skorpan kan jag inte säga så mycket om. Hon kanske har kommit emot någonstans?
Angående hårfällandet så kan det vara så att hon blev lite stressad när du försökte undersöka hennes sårskorpa. Det är inte farligt, det har hänt hos mig med t ex när en gerbil varit sjuk och jag har behövt ge medicin. 😊

12Tassar
1

åh tack! Blev ganska orolig ett tag!