Vad kan det bero på
Hej! Min ena gerbil har tidigare haft lite röd tårvätska runt ögonen men det har sedan gått bort av sig själv. Nu har det kommit tillbaka igen, vad kan detta bero på?
Det kan vara allergi mot ströet. Vad har du för strö?
Mvh
Mig
Håller med om att allergi är det första man brukar tänka på. Ofta har de en röd/lite snorig nos också. Det är ganska vanligt att de reagerar om det är mycket damm i bottenmaterialet. Kutterspån är bra att bygga gångar med, men kan ofta vara dammigt att gräva i. Du kan testa att byta, eller blanda ut, med t ex bottenmaterial av papper. Själv brukar jag låta en del av buren ha alflis, det är inte så dyrt och helt dammfritt men går inte att gräva i. Jag upplever att det funkar bra för mina eftersom de då har dammfria delar också. Andra saker som kan irritera är sand, toapapper och kartong. Alla är bra saker som de behöver, men man kan testa att dra ner på något (t ex bara sätta i sandbad en begränsad tid varje dag eller ge lite mindre kartong) och se om det lugnar sig också. Man får prova sig fram lite för att se vad som funkar bäst! ☀️