Gerbiler iFokus

Gerbiler

Läst 58 ggr
Hopptass
0

När blir de vänner?

Hej!
Jag har två gerbilhonor (systrar) som är ungefär 1 år gammla. De har på senaste tiden "brottas" lite med varandra. Ena sekunden brottas de men sen går de tillbaka och blir bästa vänner igen. Kan det vara att de bråkar om vem som ska vara ledare? Hur lång tid brukar det ta för gerbiler innan de har bestämt vem som är ledaren?

Suddgummit
2

#0: Jag tror det kan ganska individuellt. Mina gerbiler har oftast kommit överens om rangordning på några veckor, men jag hade en mor och dotter förut där dottern brukade göra små uppror mot sin mamma om rangordningen ibland.
Men att de brottas kan, vad jag har förstått, vara att de leker också och måste inte betyda att de försöker avgöra rang? Om det alltid är samma gerbil som lägger sig på rygg och "ger sig" när de leker och om det inte finns några andra tecken på att det är en slags ranguppgörelse så kanske det handlar om just lek? Om de vill ändra rangordningen kan de vara lite stingsligare är min erfarenhet.

12Tassar
0

Jag har också två gerbiler som bråkas. Ibland börjar de brottas men jag hör inget pip eller liknande. Häromdagen hittade jag vad som såg ut som ett bitmärke på den enas ben. Men annars är de super bra vänner och sover i samma hus och liknande. Vad kan detta bero på? Är de vänner eller ska jag göra någonting annat?