Skadad gerbil?!!!
Hej! Jag har två gerbiler honor som fyller1 i maj. Idag när jag kollade till dem såg jag att den ena hade ett sår på foten. Jag vet inte vad det kommer ifrån men det är som två små prickar med kanske 2-4 millimeter mellan varandra(svårt att se exakt) Det är svårt att se hur djupa de är. Ska jag bara låta det vara?!Hjälp! Vad ska jag göra?
- Redigerat 2024-02-09 20:27 av 12Tassar
Kontakta en veterinär.
Mvh
Mig
Ska jag inte avvakta lite?
#0: Lite svårt att se, jag ser bara det ena såret tror jag.
Men vad jag skulle göra om jag var du är att gå igenom om jag kan komma underfund med vad det kommer av.
Finns det någonstans gerbilerna kan råka rispa sig/något att skada sig på så som en trång gång eller en kant? Verkar allting lugnt mellan dem? Visar de att de är en flock (putsar varandra, sover tillsammans) eller verkar något fel/kan de ha blivit osams (sover inte ihop, verkar spända, stör varandra när de dricker vatten, jagar varandra t ex)? Om jag skulle misstänka att allting inte är Bra och att de blivit osams skulle jag skilja på dem med en skiljevägg över natten.
Nästa steg: vad jag kan se så ser det inte ut att vara så djupt (svårt att avgöra på bild förstås). Men jag skulle ta upp gerbilen, titta närmare i resten av pälsen. Se så att det inte finns fler sår och så att gerbilen verkar pigg och glad i övrigt. Sen badda såret med lite koksaltlösning så att det är rent och antagligen hört av mig till någon veterinär bara för att rådfråga.
Det är alltid jobbigt när något händer ens djur, så ta några djurpa andetag också! 😊 Men vad jag kan se så tror jag inte att det där är någon fara. Det finns dock veterinärer man kan kontakta över telefon eller över ett videosamtal också, de kan göra en bedömning av hur det ser ut och om de anser att något mer skulle behövas.
- Redigerat 2024-02-09 22:05 av Suddgummit
#4: Hm ja, det ser ju lite misstänkt ut. Om det skulle vara ett bett tror jag inte att det är för att den andra råkat bita, utan isåfall har det troligast varit en konflikt/slagsmål. Ha dem under uppsikt för att se så det fortsätter vara lugnt ett tag!
Sen är jag ingen expert så det allra säkraste är att fråga någon som är utbildad. Har du försäkring kan du rådfråga vissa veterinärer per telefon gratis, annars kostar ett videosamtal med Evidensia dagtid en vardag runt 300 kr. Det säkraste du kan göra är ändå att höra med en veterinär och ofta tycker jag själv att det brukar kännas väldigt skönt i efterhand när jag haft kontakt med veterinär angående mina. Då får man konkreta svar på sina frågor, får veta om något mer behövs och vet med sig att man gjort precis vad man kan efter situationen. 😊
Okej, tack så mycket! Har dock en till fråga. Ser såret ut som att en gerbil skulle ha kunnat göra det? Tänker bara att deras tänder sitter väldigt nära varandra och jag undrar hur det är möjligt att det skulle ha kunnat bli ett sådant stort glapp mellan såren? Skulle hon ha kunnat bita på "längden" om ni förstår.
#6: Ja, det ser ut att kunna vara ett gerbilbett. Jag har för mig att jag fick ett likadant i fingret en gång när jag var oförsiktig och tog upp en gerbil hastigt/troligtvis råkade klämma den.
Med tanke på att du skrev i en annan tråd nu att dina gerbiler brukar bråka/brottas låter det som att de kanske inte är sams ändå? Att de sover ihop kan betyda att de fortfarande vill vara en flock - vilket är positivt.
Men om det nu verkar som att de är osams och det förekommer osämja så tycker jag att du ska skilja på dem och köra split cage en tid. Om de är osams så kan det sluta väldigt olyckligt, så jag skulle inte chansa om den ena verkar ha fått ett mystiskt bett och de brukar bråka. Det är mycket bättre om de varit åtskilda lite ett tag och sedan blir vänner igen!
Men det är svårt för mig att säga, det är i slutändan du som ser dem och känner dina gerbiler bäst.
Läs på om gerbilers beteenden, både positiva och negativa, samt om split cage. Det bästa man kan göra är att ta in all kunskap man kan och det finns mycket att läsa om när man söker! Sedan lär man sig mycket av erfarenhet, (även de tråkiga erfarenheterna).
Men om du lär dig att läsa av dina gerbiler kommer det att underlätta mycket både för dig och för dem!
Och rådfråga en veterinär om såret.
Jag tror att såret läker med lite koksaltlösning, men jag är som sagt ingen veterinär och det vore hemskt tråkigt om det skulle bli någon infektion eller liknande för att en främling på nätet sa att det "nog är lugnt"! 🌸
- Redigerat 2024-02-11 20:08 av Suddgummit